M3 hattı bildiğimiz üzere seçimlere yakın bir sürede açıldı. Bu hattı çok sık kullanan birisi olarak şunu söyleyebilirim. M3 hattı artık çok yoğun bir hatta döndü. Özellikle özgürlük meydanı istasyonu açıldıktan sonra meydandaki mevcut yoğunluk fazlasıyla arttı Marmaray ve meydan sayesinde. Fakat bu projenin inşaatını ve araç alımından sorumlu olan UAB bu hatta araç almadı. Ayrıca eskiden trenlerin içinde ışıklı göstergeler yanıyordu hangi istasyona vardığına dair. Fakat artık o da yok. Onu geçtim istasyonda dakika göstergeleri düzgün çalışmıyor ve anonsların da çalışıp çalışmadığı belli değil. Bunların zamanla oturacak şeyler olduğunu düşünüyorum. Fakat araç alımı yapılmamış olması gerçekten büyük bir dezavantaj. Burada suçlu UAB tabii ki. Keşke İBB de M3 trenlerini M9'a vermek yerine yeni trenler alsaydı o hat için. Çünkü M9 hattı artık şube hattı değil bağımsız bir metro hattı olmuş bulunmaktadır. Acaba UAB araç alımını alsaydı İBB M9 hattına araç almak yerine yine paylaştırır mıydı? Böylece bu yükün üstesinden gelmiş mi olurdu UAB araç alımı yaparak. Belki de UAB bundan ötürü almamıştır. Metro hattını ben yaptım o kadar araç alımı yapıp M9'a verecek bir kısmını ne anlamı kaldı bunun diye düşündüğü için mi araç alımını yapmadı acaba? Bu akıllarda soru işareti olarak kalıyor.
top of page
bottom of page
M3 hattının uzatması ilk açıldığında Ramazan ayınında etkisiyle büyük yığılmalara sebebiyet vermişti. Alınan önlemler ile birlikte Kirazlı Metrokent arası sefer yapan trenler yoğunluğu azda olsa azalttığını düşünüyorum. Şuan alınan en doğru karar buydu. Yeni setler gelene kadar ( en az bir yıl ) bu böyle devam eder. Zamanlada diğer eksik konular hallolur.
Maalesef burada her iki kurumun da hata payı mevcut. M9 hattında çalışan trenler halen teslim edilmedi.Kaldı ki bu hattın ilk etabı 2021 yılının Mayıs ayında açıldı. Sonrasında kalan ikinci etap için araç alım işini de düşünmeleri gerekirdi. Ama ne yazıkki ikinci etapın açılmasıyla birlikte araçların halen rayda olmaması bir hayal kırıklığı. Süreç böyle ilerlemesinden dolayı: M3 hattına M9 hattında çalışan tren takviyesi yapılıyor. Bu da tabiki kalıcı olarak sorunu çözmeyecek. İstasyonlarda yığılmaya sebep olacak. M3 hattının yolcu sayısı M9 hattından daha fazla. Dolayısıyla hızlı bir şekilde trenlerin raylarda olması gerekiyor.
M13-Yenidoğan-Söğütlüçeşme metrosunun uzatımıyla alakalı ve aynı zamanda M4 hattının trenleriyle ilgili Haziran-2023’de araç alım ihalesi yapılmıştı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ise henüz araç alım işlemini gerçekleştirmedi ve gerçekleştirmeye de niyeti yok gibi. Metro hattının işletmesi iBB’nin sorumluluk ağından olmasından dolayı bu sorun bir süre daha devam edecek.
İBB’den yapılan son açıklama:
Taahhüt edilen araçların teslim edilmemesi nedeniyle;
• Hattın filosuna 72 araç eklendiği takdirde saatlik tek yönde 19.000’in üstünde olması planlanan yolcu kapasitesi, mevcut araçlar M9 Hattı’ndan ek araçlarla takviye edildiği halde 8.700’e düşmüştür.
• Uzayan parkur yeni araçlarla takviye edilemediğinden uzatma öncesi yoğun saatlerde 4,5 dakika olarak uygulanan sefer aralığı 7,5 dakikaya çıkmıştır.
Bu durum; M3 Hattı’nın genelinde sefer aralığının uzamasına, yolcu yoğunluğunun artmasına ve yolcu konforunun olumsuz etkilenmesine neden olmaktadır.
Önemle hatırlatırız ki, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin her türlü yatırımı, Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığı ve Hazine nezdinde verilecek onaylara tabi olduğu gibi, tüm ilgili kurumlarca Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı adına tanımlanmış bir yatırım kalemi için İBB’nin bir ihale yürütebilmesi dahi mümkün değildir. Bakanlık nezdinde bu konuda yaptığımız yazılı ve sözlü girişimlere yanıt verilmemesi üzerine geçen yıl başka bir hattımız için gerçekleştirilen araç ihalesi kapsamında yapılan revizyonla 40 adet aracın bu bölgedeki açığı kapatmak üzere siparişi verilmiştir. Bu araçlar teslim edilene ya da Bakanlık tarafından gerekli edimler yerine getirilene kadar İETT tarafından hattımıza ek otobüs seferleriyle destek verilmektedir.
Bu konu hakkında geçmişte de yazmıştık, bu noktada hem İBB hem de UAB suçlu. İBB kayaşehir etabı için ve M9 için alması gereken 136 aracı almadı, UAB de bakırköy etabı içi alması gereken 72 aracı almadı. Keşke zamanında araç alım işini UAB ye devretmeselerdi de tamamen İBB nin elinde olsaydı, o zaman karışma şansı olmazdı.