Hattın Küçüksu'ya kadar uzatılacağı zamanında konuşulmuştu. Gerçekten de Planlandığını ve OpenRailwayMap haritasına eklendiğini görebiliyoruz. Bu hat bildiğim kadarıyla 2 vagon ve tek hat tasarımına sahip, bu kadar uzamayı kaldırabilir mi emin değilim, sizlerin de yorumlarınızı bekliyorum.
Taksim - Tünel Finiküleri gibi tam hattın ortasına çember ray yapmaları lazım ve trenlerin her iki yönden aynı anda hareket edip ortada bu dediğim çember ray şekline girerek birbirlerinin yanından devam etmesi lazım. Böyle bir düşünce yürüttüm ama teknik olarak olabilirliği var mı mühendisler daha iyi bilir.
Yani bayağı bir İstasyon pek kimsenin olmadığı yerlerden geçiyor, özellikle Cami'ye kadar olan kısım. Ondan sonra bazı duraklarda yan yana geçen bir metro modeliyle makul bir sefer sıklığına ulaşılabilir.
Güzel bir düşünce ama şöyle bir çıkmaz var. Hat tek tünelli bir yapıda olduğundan uzatıldığında setlerin karşılaşma olasılığı artacağından sinyal beklemelerine yol açar. Az sayıda set kullanılsa talebi karşılayamaz, setler arttırılsa beklemeler artar, seyahat süresi uzar. Zor bir denklem yani. Ferah'tan sonra hat iki tünele çıkarılırsa bir çözüm olabilir belki.
İstasyonlar arası mesafe eşit olursa ve iki istasyon arası seyahat süresiyle istasyonda bekleme süresi aynı olursa işletme maksimum kapasitede çalışır. Ancak pratikte bu mümkün değildir.
Pratikte iki istasyon arası seyahat genelde 4-5 dakika sürerken istasyonlarda bekleme 15-25 saniye arasında oluyor.
Her 5 dakikada bir trenin istasyona gelmesi hedeflendiğinde, istasyondaki trenin bekleme süresi, karşı yönden tünele giren trenin seyahat süresi kadar olur. İstasyonda 3-4 dakika beklemek sıkıcı bir durumdur ve metro işletmeciliği için de uygun değildir.
10 dakikalık sefer aralığı hedeflendiğinde sorun 2 istasyon ötelenir ama kaybolmaz sonuçta tıkanmaya yol açar.
Duraklar arası mesafelerin ortalama 1-1,5 km olduğu göz önüne alınırsa istasyonlar arası belirttiğiniz 4-5 dakika yolculuk süreleri metrolar için çok uzun bir süre Ergün Bey. Yanlış hesaplamadıysam eğer ara istasyonlardaki 30 sn bekleme sürelerini de (öyle olduğunu varsayıyorum) çıkardığımda M2’de bu değer yaklaşık 1,6 dk ediyor. Kaldı ki Çamlıca hattında 4 dk’lık sefer aralığından söz edilmesi de istasyon indi/bindi süreleri eklendiğinde benzer sonucu doğuruyor.
İstasyon arası yolculuk sürelerinin eşit olması için illa eşit mesafe olmasına da gerek yok. Trenler mesafelere göre biraz daha hızlı ya da yavaş giderek bir şekilde bu süreleri eşitleyip zamanında istasyon buluşmalarını gerçekleştirebilirler. (Tabii mesafe farklılıklarının da aşırıya kaçmaması şartıyla).
Taksim - Tünel Finiküleri gibi tam hattın ortasına çember ray yapmaları lazım ve trenlerin her iki yönden aynı anda hareket edip ortada bu dediğim çember ray şekline girerek birbirlerinin yanından devam etmesi lazım. Böyle bir düşünce yürüttüm ama teknik olarak olabilirliği var mı mühendisler daha iyi bilir.
Keşke baştan çift tünel olarak inşaa edilseymiş. Belki uzatılacak kısmı çift tünel yapılır.
Tek hatta 10km 8-9 istasyon nasıl olucakki🤔 aşırı kalabalık olmaz mı? Acaba tek hat sonradan bı şekilde çift olur mu
Güzel bir düşünce ama şöyle bir çıkmaz var. Hat tek tünelli bir yapıda olduğundan uzatıldığında setlerin karşılaşma olasılığı artacağından sinyal beklemelerine yol açar. Az sayıda set kullanılsa talebi karşılayamaz, setler arttırılsa beklemeler artar, seyahat süresi uzar. Zor bir denklem yani. Ferah'tan sonra hat iki tünele çıkarılırsa bir çözüm olabilir belki.