Bursa’da Zaman Yolculuğu..
Uzun bir aradan sonra bugün Bursa Osmangazi’yi gezdim.
Çocukluğumuzun geçtiği Mantıcı Mahallesi, Reyhan derken Tuz Pazarı, Fidan Han, Koza Han, Atatürk Heykeli, Mavi Köşe, Setbaşı, Irgandı Köprüsü, Gurabahane-i Laklakan, Mahkeme Fırını, Çakırhamam, Hanlar Bölgesi, Pirinç Hanı, Okulum Hoca İlyas İlkokulu, Çatalfırın, Ahmet Paşa Mahallesi, Darmstadt Caddesi, Yeni yapılan Meydan (tam anlamıyla bitmemiş ), Osmangazi Metro İstasyonu ile eve dönüş..
Ne gördüm, neler hissettim?
Olağanüstü bir kalabalık, tam curcuna, İskender Kebapçılarının önünde günübirlikçilerin oluşturduğu 100 metrelik kuyruklar.
Bugün Bayramın 3.cü günü ve Kapalı Çarşı Kapalı! Tuzpazarı yönünden gelen kalabalık için çıkış yok. Koza Han'a girerek 2.ci Kattan daracık bir kapıdan, İstanbul TEM Mahmutbey yoğunluğu içinde, Atatürk Caddesi tarafında çıkabiliyorsunuz. Atatürk Caddesindeki alt geçitlerde en azından çıkış yönlü yürüyen merdiven niçin yok? Yapılamaz mı idi? Aynı şekilde, Çatalfırına doğru Zafer Plaza'nın oradakilerde de yürüyen merdiven yok.
Cemal Nadir Caddesindeki, Kızılay, TC Merkez Bankası ve diğer binalar yıkılınca, Hanlar bölgesi ortaya çıkmış ve güzel ve etkili olmuş. Tophane sırtlarından bu etkiyi görmek istedim. Kentin tarihi kimliği ön plana çıkmış.
Santral Garaj bölgesindeki Kent Meydanı devamı olarak yapılan yeni meydan tam bitmemiş. Etrafından dolayı çok etkileyici durmuyor. Belki zaman ile daha iyi ve fonksiyonel olabilir.
Bursa'da uzun bir ara sonrası bu gezi sonucu, Bursa'nın 60-70'li yıllarda gözde eski mahallelerinin acilen kentsel dönüşüme girmesi gerektiğini ve çok geç kalındığını üzülerek görüyorsunuz. Reyhan, Kiremitçi Mahalleleri, Çatalfırın, Altıparmak.
Doğanbey Mahallesi ise tam bir garabet. Kimse üzerine alınmıyor!
Altıparmak'ta artık, yurttaşlarımız, “burada biz oturuyoruz” diye balkon ve camlarına Türk Bayrağı asmışlar, zira sokaklarda esnafların tabelaları arapça lisanında.
Bursa, eski Bursa merkezdeki değişimi gözlemledim sadece. Tabii ki tümünü görme zamanı olmadı ancak Bursa’da, ciddi bir nüfus yoğunluğu dikkati çekiyor. Merkezdeki bina stoklarının yenilenmediği ve en önemli sorun olduğu dikkati çekiyor.
Raylı Sistemler Ulaşım Ağına bakıldığında,
• M2 Üniversite istasyonu Görükle’ye kadar niçin uzatılmadı?
• T2 Hattı Demirtaş’a uzatılması,
• Hamitler-Bağlarbaşı-FSM Bulvarı-Beşevler-Dikkaldırım ekseninde LRT
• Muradiye-Cumhuriyet Caddesi-Davutkadı-Yüksek İhtisas eksenlerinde, metro planlanmalı ve başlatılmalı idi.
Bursa, devlete ödediklerinin karşılığı olan, ihtiyacı olan hizmeti alamamış gözüküyor.
Kamil Büke / 12 Nisan 2024