Basra körfezindeki Fav limanından başlıyor. Basra Körfezi’nden gelen yüklerin Avrupa'ya taşınması için 2 alternatiften biri izlenebilecek. Otoyol ile Bağdat ve daha sonra Ovaköy üzerinden Türkiye otoyol ağına bağlantı. Demiryolu ile Bağdat üzerinden Nusaybin’den demiryolu hattına bağlantı.
Fav limanını BAE yapıyor. Bölgenin en büyük limanlarından biri olacak, yük indirildiğinde hızla taşınması lazım. (YSS geçişli Gebze-Halkalı YHT projesine BAE'nin ilgisinin sebebi de anlaşılmış oldu.)
Eğer Basra'dan Avrupa'ya kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanabilirse Körfez ülkesi doğu mallarının Avrupa'ya ulaştırmasında avantajlı bir konuma ve çok stratejik bir güce kavuşmuş olacak.
Türkiye de bu rotadan taşınan mallar üzerinden gelir elde edecek.
Bakan Uraloğlu:
PROJE BİTTİ DİYEBİLİRİZ
Kalkınma Yolu Projesi’ne başka ülkelerden talep var. Bir İtalyan firmanın proje ve müşavirliğini yaptığını biliyoruz ve son aşamada. Proje bitti diyebiliriz. Belirtilen işi Irak, BAE, Katar ve Türkiye olmak üzere dörtlü şekilde bölüşüyoruz. BAE’in finansmanla ilgili katkısı olabileceğini düşünüyoruz. Hızlı bir şekilde ilerlenebilecek bir proje. 150-200 kilometrelik altı-yedi parçaya ayırabiliriz orayı, ihaleyi bu şekilde yaparak firmalara sahiplendiririz.
Bu yol bana hiç ulaşılabilir gelmiyor. Bağdat'tan sonra Kuzey Irak oradan da Şırnak-Hakkari gibi dağlık arazilere yol-tünel nasıl yapılacak ki.
Suriye düzelmeden yolun bir kısmı Suriye üzerinden Halep'in doğusunda Şanlıurfa-Gaziantep otoyoluna birleşmeden kalkınma yolu yapılabilir gelmiyor.
Gaziatep'e kadar tren yolu bitti. Habur'a kadar tren yolu mu yapılacak.
Osmanlı bile tren yolu bile Suriye'den geçiyordu.
UAB Bakanının projeyle ilgili açıklamaları
https://x.com/a_uraloglu/status/1716097099979170018?t=98IfC6r0p_JnBMNWRZ1mIw&s=08
Bu proje için Türkiye içinde nerelere otoyol ve tren yolu yapılacak? Irak kısmı çok net ama Türkiye'deki kısımla ilgili pek bilgi göremedim.