İstanbul genelinde gerek Ulaştırma Bakanlığı gerek İstanbul Büyükşehir Belediyesi son 5 yılda raylı sistemlere ağırlık vererek yoğun bir metro açılışları gerçekleştirildi. İstanbul’un raylı sistem ağı 362 KM’ye çıkartıldı. En sonki açılışlar UAB ve iBB tarafından yapıldı. M9 Ataköy-Bahariye metrosu ve M11&U2 Gayrettepe-Arnavutköy metrosu. Fakat bilindiği üzere M9 hattının en önemli istasyonu olan MimarSinan istasyonu ne yazıkki pasif durumda. Bu istasyonun 31.05.2024’e kadar açılması hedeflenmektedir.
16.03.2024 tarihinde açılan M5 metro hattının devamı niteliğinde metro hattının Çekmeköy-Samandıra Merkez kısmının açılışı yapıldı. Fakat Sancaktepe Şehir hastanesi pasif durumda kaldı. Bu istasyonun ise 30.08.2024’e kadar açılması hedeflenmektedir.
M-3 metrosu Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapıldı. Sonrasında Metro-İstanbul’u devri yapılsa’da Ulaştırma Bakanlığı’nın sorumluluk alanında bulunan “Yıldıztepe” istasyonuyla ilgili net bir bilgiye erişimediğimizi buradan vurgulamak isteriz.
2024 takvimi içerisinde İstanbul için açılacak metro hattı kalmamış olup, UAB ve iBB 2025 yılındaki açılması beklenen metrolara fokuslanacak. Bu kapsamda 2025 yılının ilk çeyreğinde: ilk olarak açılması beklenen metro hattını Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından
M-11/U2’ hattının devamı olan Halkalı-Arnavutköy uzatması açılacaktır.
Bir sonraki açılış ise İBB tarafından gerçekleştirilecek.
Bu açılış ise Nisan-2025’de açılması planlanan M5 metrosunun devamı olan Samandıra Merkez-Sultanbeyli etabı olacak
Bir sonraki açılışı yine İBB tarafından yapılacak, bu hat ise çok önem ve kıymet verdiğimiz, açılmasını dört gözle beklediğimiz, adeta diğer metrolardan daha farklı bir metro hattına dönüşecek olan M-12 metro’su. Bu metro hattı’nın açılmasıyla birlikte Anadolu Yakasındaki raylı sistem ağı gücüne güç katmış olacak. Bu hattın özel bir takvimde açılması bekleniyor. M-12 Göztepe-Ataşehir-Ümraniye metrosu 19 Mayıs 2025 yada
29 Mayıs 2025 tarihleri arasında açılması beklenmektedir. Bir sonraki açılışı yine iBB tarafından açılması hedeflenen, şahsen benim gözümde Marmaray’ın öz kardeş’i olan M10 metrosu bu hattın önemli bir özelliği Sabiha Gökçen’e kavuşturması. Pendik Sahil’den Kaynarca Merkez’e ulaşarak aktarmasız bir biçimde Sabiha Gökçen Havalimanına ulaşım konforunu yaşatacak.
M10 metro hattı ise Haziran-2025 takviminde açılması beklenmektedir.
iBB’nin son açılışı ise İstanbul’un Marmaray’dan sonra ana omurgası haline dönüşecek olan M7 metrosu.
Hemen hemen İstanbul‘a adımını atan herkesin M2 metrosundan sonra kullanılan M7 metro hattı adeta bir kalp görevini yürütüyor. İnanılmaz bir yolcu yoğunluğuna erişmiş durumda. Hattın diğer etapları tamamlandığında şahsen Marmaray’ın rakibi olabilir. Kıyı kesimlerinde arkeolojik kazıları devam etmesi sebebiyle 2024’deki açılış takvimi 2025 yılına ertelemek zorunda kaldı.
Bu durumdan 2026 yılına kadar Beşiktaş istasyonu pas geçilip, Kabataş kısmı Kasım-2025 yılında açılması hedeflenmektedir.
Yılın son takvimindeki açılışı ise benim’de şahsen ikamet ettiğim Çengelköy bölgesine yakın olan ve inşaatı Natayolu Caddesinde başlatılan M-14 metrosu. Bu hattın açılışı 2025’in Aralık ayı olarak hedeflenmiş. Fakat bu hattın şahsen açılışı 2026 olarak görüyorum. Çünkü çalışmalar ne yazık ki yavaş ilerliyor.
M-14 metrosu yolcu yoğunluğunun en büyük semtlerine odaklanarak; M-12 metrosuyla entegre edilmiş bir biçimde düzenlendiği ve
4 yeni istasyon daha ilave edildiğini belirtmek isterim.
M-14 metrosu Yavuztürk Mahallesi istasyonundan iki kola ayrılacak. Bir kolu Kazım Karabekir’e diğer kolu ise Güzeltepe ve Bahçelievler’e uzanacak.
Son uzatmaların ise 2029 yılına kadar hedeflendiğini ayrıca belirtmek isterim.
Şimdiden; Forumdaki herkesin Ramazan Bayram’ını kutlar, sevdiklerinizle birlikte güzel bir bayram geçirmenizi dilerim.
2014 yılında Kadir Topbaş beyefendi önderliğinde "her yere metro her yerde metro" sloganı on yıl sonra gerçekleşecek olsa da bu da bir şey. Yeni ibb yönetiminin raylı ulaşımı çok daha iyi yerlere getireceğini ümit ediyorum.
İstanbul'un batısı bu işte yaya kaldı...M1B , M11 , M7 ve B2 bu yörede oturan 3 Milyonu aşkın İstanbullu tarafından hasretle bekleniyor...Özellikle her şeyi 2 seneyi geçen bir süredir hazır olmasına karşın B2 deki Konutbirlik ve Altınşehir istasyonlarının işletmeye alınmaması bu kadar uzun bir sürede sefer sayılarının artırılamaması büyük skandal...TCDD sınıfta kaldı...
30 yıllık İstanbul tecrübemde her sene 3-4 hat veya uzatma hattı açıldığını görmediğimden, bariz bir şekilde 2023, 2024 ve 2025 yıllarında olağanüstü(Türkiye ortalaması için böyle, yoksa Dünya için değil) bir dönem geçirdiğimiz ve geçireceğimiz kesin. 2026 ve sonrası için şu an hatlara başlanmadığı için bu hız azalabilir. Bu konuda bir Çin olmadığımız kesin. Yine de daha önce bu konuda böyle bir atılıma 2013, 2014 yıllarında yaklaşsak da görmemiştik. Siyasi rekabet İstanbul'a yaradı
Beş senede Tuzla metrosuna çivi çakılmadı. Bir beş sene daha çakılmaz herhalde. Tam yol ileri ama.
Bırakın gazı yolu hocam, M1 inşaatını başlatın.