Hiçbiri.M1A uzatmasını yapmak zaten yükün altından zar zor kalkan Hafif Raylı Sistem hattının durumunu daha da kötü hale getirir.
M1B uzatmasının da gerektireceği maliyet çok daha mantıklı projelerde harcanabilir.
M11 uzatmasına da gerek yok şayet M11 zaten az kullanılan bir hat, bu uzatma da Arnavutköy sakinleri hariç pek bir kimseye hitap etmeyecektir.
M12'de ise başka başlıkta yazdığım üzere bu uzatmanın önünde ciddi engeller bulunmaktadır. M12 Kazım Karabekir'de metronun geldiği yön hariç üç yönde şehirleşmiş, ev ve apartman dolu vadilerle çevrili durumdadır. O yüzden uzatılması bu binaların bir kısmının yıkılmasını, ayrıca buranın sakinlerine son derece rahatsızlık verecek olan bu evlerin yanından bir köprü yapılmasını gerektirecektir. M14 çift tüpleme projesi de İBB'nin birkaç hafta önce planlarını gördüğümüz Kavacık metrosu projesi de bu amaca daha sağlıklı hizmet vermektedir.
Önerilerim:
Planlanan Kavacık-Altunizade hattının Beykoz Merkez ve sonrasında Türk Alman Üniversitesi kampüsüne bağlanması.
Okmeydanı-Taksim metrosuna rotasına göre Kasımpaşa veya Piyalepaşa'da bağlanan bir tramvayın Haliç sahil ve Ayazağa deresi üzerinden Kağıthane'ye bağlanması, ek olarak Silahtarağa'da iki hat arası yaya köprüsü yapılması
Gayrettepe-M7 Fulya-Gerçek Fulya-Osmanbey-Piyalepaşa (Aktarma)-Hasköy/Piripaşa-GOP-Esenler-Mimarsinan-Küçükçekmeçe metro hattı (Doğu Batı ekseninde pek çok yeni noktayı ve aktarmayı sağlayarak boşluk gideren bir hat, sizin Şişli planıyla benzerlik gösteriyor)
Halkalı-ArmoniPark-Bahçelievler Hastane-İlkyuva (M3)-YTÜ-Kasımpaşa-Şişhane/Taksim metro hattı
M2 Sarıyer-Madenler (Koç Üniversitesi Batı kampüs)-Zekeriyaköy-Uskumruköy metro hattı
İhsaniye-Akpınar-Karadeniz Sahil Köyleri-Kumköy/Kilyos-Demirci-Uskumruköy tramvay hattı
Arnavutköy'e 2 dik tramvay hattı her tarafını toplayıp metrolara taşıyan
Göktürk-Kemerburgaz tramvay hattı, şehir içini dolaşıp metrolara bağlayan
Bahçeköy-Çayırbaşı (M2) tramvay hattı
T1 Bağçılar- Oruç Reis uzatması ve kapasite arttırımı
Günpınar-Beylikdüzü Merkez-Esenyurt Merkez metro hattı
M2(0) TÜYAP-Büyükçekmece-Tepecik-Silivri uzatması
Çatalca Merkez'e tren yolu uzatması ve B2'nin buraya uzatılması, B2'nin tüm duraklarının Marmaray'ın bir parçası haline getirilmesi, B2'ye Tahtakale durağı
Bunlara ek olarak çok sayıda füniküler ve uygun ana arterlere sokak tramvayları
Ve umarım ki İstanbul'da şahsi araba sürmenin yasaklanması
Vezneciler-Fenertepe metrosu. Hattı kullanacak insanlar ağırlıklı olarak Eyüp-Bayrampaşa-Gaziosmanpaşa-Sultangazide ikamet ediyor. Ve burada yaşayan milyonlarca insanın yükünü T4 kaldırmıyor, metro şart. Akşam saatlerinde Ali Fuat Başgil durağına kadar araçtan kimse inmiyor.
Yenikapı - Unkapanı - Kasımpaşa - Okmeydanı Hastane - Kağıthane - Vadiistanbul - Maslak - Pınar Mahallesi - Tarabyaüstü - Çayırbaşı - Sarıyer hafif raylı sistem hattı ve karşıda da T10'a Üsküdar - Nakkaştepe - Çengelköy - Rasathane - Kavacık - Soğuksu - Beykoz Korusu - Beykoz Merkez - Tokatköy uzatmaları elzemdir kanaatimce.
Halkalı-Güngören tramvayının oldukça faydalı olabileceğini düşünüyorum.
Hiçbiri. M1A uzatmasını yapmak zaten yükün altından zar zor kalkan Hafif Raylı Sistem hattının durumunu daha da kötü hale getirir.
M1B uzatmasının da gerektireceği maliyet çok daha mantıklı projelerde harcanabilir.
M11 uzatmasına da gerek yok şayet M11 zaten az kullanılan bir hat, bu uzatma da Arnavutköy sakinleri hariç pek bir kimseye hitap etmeyecektir.
M12'de ise başka başlıkta yazdığım üzere bu uzatmanın önünde ciddi engeller bulunmaktadır. M12 Kazım Karabekir'de metronun geldiği yön hariç üç yönde şehirleşmiş, ev ve apartman dolu vadilerle çevrili durumdadır. O yüzden uzatılması bu binaların bir kısmının yıkılmasını, ayrıca buranın sakinlerine son derece rahatsızlık verecek olan bu evlerin yanından bir köprü yapılmasını gerektirecektir. M14 çift tüpleme projesi de İBB'nin birkaç hafta önce planlarını gördüğümüz Kavacık metrosu projesi de bu amaca daha sağlıklı hizmet vermektedir.
Önerilerim:
Planlanan Kavacık-Altunizade hattının Beykoz Merkez ve sonrasında Türk Alman Üniversitesi kampüsüne bağlanması.
Üsküdar-Çengelköy sahil tramvay hattı
Beşiktaş-Çayırbaşı sahil tramvay hattı
Maltepe/Süreyya-Samandıra hattının M5 Samandıra'ya bağlanması
Bakanlık tarafından aslında planlanan Gebze U1'in Viaport/SGH'ye uzatılması.
Tuzla MSÜ-İçmeler-Sabancı-Tepeören Hafif Raylı Sistem Hattı
Kartal-Uğur Mumcu hattının M5 Samandıra'ya uzatılması
Reşadiye-M13 arası bir hafif raylı sistem hattı
Beykoz Merkez-Çekmeköy-M5 Çekmeköy (Madenler) hafif raylı sistem veya tramvay hattı
AnadoluTram ve Harem tramvayı projelerinin birleştirilmesi
M6 çift tüplenmesi ve M2'nin paraleline kıvrılarak Kağıthane içine uzaması, Seyrantepe'ye ve belki oradan Maslak'ta İTÜ-Kağıthane hattına bağlanması
Ortaköy Dereiçi-Ortaköy Merkez-Ulus-Akmerkez tramvayı
T5 Alibeyköy-Gazi Mahallesi-Yeni Mahalle (T4) uzatması
T4 kapasite arttırımı ve Mescidiselam-Habipler-Fenertepe uzatması
İTÜ-Kağıthane hattının Okmeydanı-Taksim metrosuyla birleştirilmesi
Okmeydanı-Taksim metrosuna rotasına göre Kasımpaşa veya Piyalepaşa'da bağlanan bir tramvayın Haliç sahil ve Ayazağa deresi üzerinden Kağıthane'ye bağlanması, ek olarak Silahtarağa'da iki hat arası yaya köprüsü yapılması
Gayrettepe-M7 Fulya-Gerçek Fulya-Osmanbey-Piyalepaşa (Aktarma)-Hasköy/Piripaşa-GOP-Esenler-Mimarsinan-Küçükçekmeçe metro hattı (Doğu Batı ekseninde pek çok yeni noktayı ve aktarmayı sağlayarak boşluk gideren bir hat, sizin Şişli planıyla benzerlik gösteriyor)
Halkalı-ArmoniPark-Bahçelievler Hastane-İlkyuva (M3)-YTÜ-Kasımpaşa-Şişhane/Taksim metro hattı
M2 Sarıyer-Madenler (Koç Üniversitesi Batı kampüs)-Zekeriyaköy-Uskumruköy metro hattı
İhsaniye-Akpınar-Karadeniz Sahil Köyleri-Kumköy/Kilyos-Demirci-Uskumruköy tramvay hattı
Arnavutköy'e 2 dik tramvay hattı her tarafını toplayıp metrolara taşıyan
Göktürk-Kemerburgaz tramvay hattı, şehir içini dolaşıp metrolara bağlayan
Bahçeköy-Çayırbaşı (M2) tramvay hattı
T1 Bağçılar- Oruç Reis uzatması ve kapasite arttırımı
M9 Olimpiyat-Güvercintepe-Şahintepe-Vaditepe-Bahçekent-Alkent 2000/Sancaklar uzatması
M7 Saadetdere-Avcılar merkez uzatması
Günpınar-Beylikdüzü Merkez-Esenyurt Merkez metro hattı
M2(0) TÜYAP-Büyükçekmece-Tepecik-Silivri uzatması
Çatalca Merkez'e tren yolu uzatması ve B2'nin buraya uzatılması, B2'nin tüm duraklarının Marmaray'ın bir parçası haline getirilmesi, B2'ye Tahtakale durağı
Bunlara ek olarak çok sayıda füniküler ve uygun ana arterlere sokak tramvayları
Ve umarım ki İstanbul'da şahsi araba sürmenin yasaklanması
Vizyon haritalarının hiçbirinde bu hatlar yok maalesef
Vezneciler-Fenertepe metrosu. Hattı kullanacak insanlar ağırlıklı olarak Eyüp-Bayrampaşa-Gaziosmanpaşa-Sultangazide ikamet ediyor. Ve burada yaşayan milyonlarca insanın yükünü T4 kaldırmıyor, metro şart. Akşam saatlerinde Ali Fuat Başgil durağına kadar araçtan kimse inmiyor.