20 senedir ht yht hatlarına milyar dolarlık büyük yatırımlar yapılıyor. Gecikmelide ollsa eksikleriylede olsa hatlar açılıyor
.fakat bu hatları verimli şekilde işletmesini yapabiliyormuyuz?
İstanbul ankara hattı yapım aşamasında 30 dk hatta 15 dakika aralıklarla sefer düzenlenecek beyanları verilmişti. Günümüzde günlük istanbuldan ankara ve konya yönüne ginşüm tek yön 17-18 sefer yapılıyor. Saat 20 den sonra her iki yöndede kalkış yok. Saat 24 ten sonrada hiç bir hatta tren kalmıyor.
Bunu sebebi talep yetersizliği değildir. Araç yetersizliğide olamaz . Gece hat bakım onarımı her zaman olmaz.
Biletler günler öncesinden bitiyor.
Her iki yönde Akşam 9 10 ve gece 12 1 kalkışlı seferler olsa dolacağı kesin
Ayrıca fiyatlandırma sistemi uçakta ve yurtdışı tren işletmelerinde olduğu gibi dinamik fiyatlandırma olmalı. Salı fiyatı ile cuma fiyatı aynı olmamalı.
Sivas hattı açıldı halen 400 km hatta günde 3 sefer var rayların tozunu bile almaz milyar dolarlık yatırıma yazık
En çok sivaslı olan istanbuldan direk sefer bile başlayamadı. Aktarmalı ankarada 3 saat beklemeli seferler cazip olmaz. Yolcu istanbulda trene binerken sivas yazısını görmek ister.
Araç sıkıntıısı varsa yeni araç alımı yakın zaman gözükmüyor. Yerli araç bekleniyorsa 225 km hıza uygun araçlar 3 4 senede önce gelecek gibi gözükmüyor.
kombine taşıma(yht-otobüs yht- bölgesel tren) yapılarak çevre ilçe ve illeri sisteme sokulmuyor.
Sivas- malatya elazığ tren
sivas-erzincan erzurum tren
Yıldızeli- tokat otobüs vb kombine ulaşımı olmalı.
Gerçi hantal tcdd taşımacılık çalışma sistemiyle bunları beklemek hayladen öteye geçmez
TCDD'nin YHT işlemeciliği, eldeki mevcut YHT Setleri, sefer sayıları ve güncel euro bazlı ekonomi sınıfı ücretler ile yaptığım tablo bu şekilde.
İstanbul çıkışlı, 13 Ankara ve 4 Konya, 1 Konya Karaman seferleri karşılıklı dikkate alındığında, 365 gün %100 dolu kapasite ile taşınabilecek yolcu sayıları ve elde edilecek en yüksek ciroları görebilirsiniz.
100 milyon euroya yakın tahmini bir ciro 18+18 karşılıklı seferler ile elde edilebiliyor. Oysa, sefer sayıları sabah 06.00 - 24.00 olarak ve her 30 dakika'da bir olarak düşünülür ise, 36+36 olabilir ki, %80 doluluk ile bile ciddi bir işletme cirosuna ulaşılır. İnşa halindeki Hatların finansmanına destek olur.
Hızlı tren seti alınması gündemde olmadığı gibi önümüzdeki yıllarda açılması muhtemel Bursa, Mersin-Gaziantep, Ankara-İzmir hatları da aynı tren seti sayısı ile işletilecekse bu hatlar da Sivas gibi atıl kalacak demektir.
Hızlı trenleri kullanacak makinist konusunda bir problem olabilir.
Demiryolları sendikası TCDD'nin makinistleri sözleşmede yazanın dışında uzun saatler çalıştırıp mola sürelerini önemsemediğini belirtmişti. Ayrıca Avrupa'da hızlı tren makinistlerinin uçak pilotları gibi sıkı eğitimlerden ve sınavlardan geçip yine pilot düzeyinde maaş aldıklarını biliyoruz. Ülkemizde bu mesleğin şartları hakkında pek bir bilgimiz yok. Olumlu olduğunu hiç sanmıyorum.
Bu mesleği hem cazip kılmayıp üstüne eldeki makinistlere temel haklarını veremeyen TCDD'nin muhtemelen şu anda kalifiye eleman açığı var ve ileride de kapanacağa benzemiyor. Hızlı tren hatlarının verimli işletilememesinin bir nedeni de bu olabilir.
Yazılan görüş ve önerilere katılıyorum. Özellik ile gece trenlerine mutlaka talep olacaktır.
Her gece, 23.00 ve 01.00'de, Ankara-İstanbul karşılıklı ve tüm istasyonlarda duran YHT seferlerine kesinlik ile talep olacaktır.
Maalesef, İstanbul-Ankara arası YHT Hattı yarım yamalak durumda olduğundan kapasitesi altında çalışmaktadır. Şöyle ki,
Doğançay Ripajı bitirilerek, Pamukova-Sapanca by-pass açılmalıdır.
İzmit Gar- Gebze arası 4 Hatta çıkarılma işlemi tamamlanmalı ve 2 hat YHT'ye tahsis edilmelidir.
Köseköy-İzmit Gar arası 10 Km içinde bağımsız YHT Hattı Projesi üretilmelidir.
Gebze-Sabiha Gökçen HL-YSS Köprüsü-İstanbul HL-Çatalca güzergahı tamamlanmalı ve bu Hatta Çerkezköy, Edirne (Kapıkule) bağlantılı, HT ve Yük Trenleri çalışmaya başlamalıdır.
Ankara Gar-Esenboğa HL arası Metro Hattı yapılmalıdır ki, İstanbul HL'ye iki ayrı yönden %100 yeraltı metrosu yapan irade, burada topu Ankara BB'ye atmamalıdır.
Sabiha Gökçen HL-Pendik, Kurtköy, Samandıra Metro bağlantıları.
Tüm bunlar yapıldığında, İstanbul-Ankara YHT Hattı, Bursa, Eskişiehir, Kütahya, Konya bağlantıları nedeni ile her 20-30 dakika her iki yönede bir YHT seti gider hale gelecektir.
Bu şekilde Trakya-Kuzey ve Doğu Marmara-Orta Anadolu birleştiren ve 24 saat canlı, miilyonların tercih edeceği bir kârlı ulaşım ağı olacaktır..