İzmir kadar İstanbul demiryollarını koruyamadı. Şube hatlarıyla birlikte ikisi hariç tüm hat hâlâ kullanılıyor. Buca demiryolunun yerini İzban, Bornova demiryolunun yerini ise Metro aldı. İstanbul da keşke trenine sahip çıkabilseydi...
Buraya bu iki güzel yapi icin gönlümüzden gecenlerden makul olanlari yazarsak, keske Haydarpasa:1) Anadolu yönlü konvansiyonel ve turistik trenlerin kalkis noktasi olsa: Pamukkale Ekspresi, Toros Ekspresi, Kurtalan Ekspresi, Dogu Ekspresi, Fatih Ekspresi hatta Iran, Gürcistan, Irak yönlü uluslararasi ekspresler gibi düsük seyahat hizlarinda ama uygun fiyatli ve kusetli/yatakli seferlerin ESKIDEN OLDUGU GIBI baslangic noktasi olsa2) Üsküdar- Cevizli tramvayinin durak noktasi olabilse
3) Giris üstü katlarinin bir kismi demiryolu müzesi olabilse ve bu müze göstermelik olmasa, model trenler sergilense, ögrencilerin ilgisini cekebilecek fiziki deneyler yapilabilse, hizli tren simulatörü yerlestirilse ve kullanicilara gelecegin hizli trenlerinin makinist kabini deneyimi yasatilabilse
4)Istasyon katlarinin geri kalan kisminda da TCDD personeline ait ofisler bulunsa
5) Limanina eskiden oldugu gibi vapurlar yanasabilse ve ön bahcedeki palmiye agaclarinin bakimi yapilsakeske Sirkeci1) Trakya yönlü bölgesel trenlerin ve uluslararasi konvansiyonel trenlerin baslangic noktasi olsa
3) Istasyon icindeki Orient Express restorani acilsa ve eskisi gibi alkollu olsa
4) Bugün kullanimda olan ana giriste orijinal yapiya yapilan cirkin eklentiler kaldirilsa
5) Tarihi girisin önündeki parktaki agaclar budansa
Trakya ve Anadolu yönlü hizli trenler yine Halkali ve Sögütlücesme'den kalkmaya devam edebilirler, bu iki istasyona hic ugramasalar da olur, zaten tek hatli baglantilarindan fazla bir sey beklememek lazim. Marmaray'in Haydarpasa'ya ugratilmasi da kapasitesini zorlar, yukaridaki hatlar isletilmeye acilsa zaten yeterli olur.
Bu iki istasyonla ilgili halkimizin kisisel hatiralari, Istanbul'a kattigi güzellik, 19.yy döneminin iki farkli mimari örnegi olmalari, Istanbul kimligin omurgasi olmalari toptan gözardi ediliyor ve kaderleri tarih, güzellik, kültürel deger nedir, nasil korunur, nasil yasatilir konusunda cok kisitli fikirleri olan insanlarin iki dudagi arasindan cikacak kararlara bagli oluyor. Cok üzücü bir sey.
Sirkeci ile ilgili ise 5 te 5 katiliyorum ve mumkun. Tek itirazim , ickili olursa olsun sorun degil ben de ugrar demlenirim ama vurgu olarak "yine ickili olsa.." demek biraz anlamsiz.. fakat tespitlerin hepsi dogru hatta fazlasi cikar dusunulse
Sirkeci 1. madde hariç katıldım. Sirkeci ulaşımı o kadar da kolay bir yerde bulunmuyor; uluslarası taşımacılık için bir sondurak olmaya o kadar da elverişli değil. Yenikapı'da mesela bir gar olması mümkün olsa o fena olmayabilirdi o amaç için. Sirkeci ancak turistik trenlerin (Orient Express geliyor sadece aklıma) son durağı olmaya elverişlidir kanımca.
Bahsettiğin tüm maddelerin hepsi akla uygun ve yapılabilir. Yalnız üsküdar-cevizli Tramvayı hattına dahil olamaz Haydarpaşa ama kadıköydeki otobüs-minibüs durakları kaldırıldığı zaman Bagaj kapasiteli bir Kadıköy-Haydarpaşa nostaljik Tramvayı yapılabilir.
Sirkeci gar için de ya 2.hattın tekrar yapılması ya da daha fazla sayding hattı yapılması lazım.
Yazilanlari okudum ancak hosa gidecek gitmeyecek bir ozet geceyim
Oncelikle iki bina da ve ozellikle otele uygun buyuklukte olan haydarpasanin bu korkulan duruma gecirilmesi sadece etik degil teknik olarak da imkansiz
Bina incelendi, bir oteli guvenle isletebilecek saglamlik ve statikte degil. Bina deprem riski altinda ve denize cok yakin. Uzun lafin kisasi bu bina otel olmayacak. Fakat bir sorunsal var, aslinda bu binada baska insan icerikli fonksiyon da otel kadar riskli ama bos kaldikca da bina kendini zayiflatiyor
Tren ve tasimacilik acisindan ise zaten ihtiyac duyulan sadece zemin kat. ve asil onemli olan bolum acik alanlar. Eger acik alanlari yutmazlarsa, ki su ana dek oyle bir durum yok, o zaman dilenen her isleve yarar demiryolu adina
Gelelim isletme teorilerinize. Bu yerin altindan o olsun bu eklensin. Bunlarin hic bir tanesi gerceklesmeyecek. Bu haliyle devam .
Ne sekilde kullanilabileceklerini de ust mesajlarimda detayli sekilde imkanlar dahilinde izah ettim, fazlasi olmaz
Ayrica dedigim gibi dogru tarife ve isletme senaryolari ile mumkun. Bunun icin tcdd de irade ve bir de elbette yolcu talebi olmasi gerekiyor
Restorasyonla otel olarak kullanılması mümkün olmaz mı?Yolcu talebi konusunda ise Kadıköy merkez hariç herhangi bir konum için daha elverişli olduğunu düşünmüyorum Haydarpaşa'nın Söğütlüçeşme'den. Yeterli talep oluşması olasılığını düşük buluyorum. Ancak Haydarpaşa-Gebze/Pendik/Tuzla tarzı bir rotada 15dkda bir sefer olursa (mevcut seferlere ek) bir talep oluşabilir Marmaray'a. Şehirlerarası taşımacılık için yeterli ek talep olacağını öngörmüyorum. Ancak Halkalı'ya yollanamayacak seferler için bir son durak olabilir, Söğütlüçeşme'de de durmak koşuluyla.
Binanin statigi, konumundaki risk ve seneler icinde yanginlar, istanbulun maruz kaldigi ve kalacagi depremler mertebesinde bu binayi 100 lerce kisinin girip cikacagi, agirlik bindirme zorunlulugu olan otel, sergi, toplanti merkezi gibi bir fonksiyonda kullanmak imkansiZ
haydarpasa ile ilgili derneklerin gayretine saygisizlik olmasin ama vakti zamaninda da otele donusumundeki esas engel buydu zaten
Restorasyon daha ziyade yapinin kendi icerisindeki eksik gedik veya gorsel konumunu toparlar ama bina temelinden tepesine bu tip agir bir hizmete cevap verebilir durumda degil
Zaten mevcut oda dagilimini bir otel ya da benzeri hale donusturebilmek icin kolon kiris haric tamamen duvar ve ic bolum sifirlanmak zorunda . Yani iskelet haline getirip tekrar ytong tipi elemanlarla neredeyse tasiyici elemanlar haric sifirdan insa etmek zorundasiniz
Bu binanin bundan sonra herhangi bir amacla kullanilabilecegini sanmiyorum... zaten on yillardir normalde para basacak bir yerin herhangi gelir getirici bir hale sokulamamasi da hep bu yuzden
A projesi olmazdi da B olurdu . Ama olamiyor cunku teknik anlamda musait degil bina
Eskiden konvansiyonel trenler + Ada Ekspresi + Banliyö seferleri iki hatta işletilebiliyordu. Şimdi acaba niye mümkün değil, ya da işletilmek mi istenmiyor?
Haydarpaşa yeniden aktifleşebilir. Anahat ve hızlı tren hatlarını yer altından geçireceksiniz. Haydarpaşa - Söğütlüçeşme - Pendik - Gebze durakları olacak trenler yer altından işleyecek. Böylelikle trafik oluşmayacak. 10 dk da bir tren kaldırılabilir. Yer üstünde ki anahat trenlerine ayrılan 1 hattı ise sadece bölgesel tren olacak. İzmit Haydarpaşa arası çalışacak. Geceleride yük treni olacak. Böylelikle haydarpaşa günde 50 tren seferini yakalarsa eski canlılığının üstüne bile çıkar.
Evet, biraz sıklıktan feda olacak ama aynı anda sadece iki makas bölgesi (belki 1, belki 2 istasyon) arasında çalışılacagı için az biraz gecikme ile seferlere devam edilebilir gibime geliyor.
Tüpten geçemeyen gabari dışı, tehlikeli madde yüklü vagonların tasınması feribotla yapılacak.Karsı taraf çift hatlı yapılmalıydı bu yüzden. Ayrıca U3 hattının seferleri eski banliyo hattındaki gibi 30dk da bir yapılıyor.
Bindim bir kac kez, seyrek gelebilir ama yolcusu cok az. Ara duraklarin potansiyeli belli , 20 dk ya cekilecek deniyordu, ama daha da fazlasi olmaz
Hatta kusbakisi bakarsaniz isletmeye hic bir yuk binmeyecegini gorebilirsiniz tek hat olmasi kaynakli cunku tren trafigi bu bolgede seyrek. Eger sirkeci ile kazlicesme arasi yekpare tek hat olsaydi tikanmadan soz edilebilirdi, her durak ve bir kac durak devami denebilecek yerde zaten hat cift.
Sinan Bey, sefer sıklığının azlığı da yolcu sayısının az olmasının sebeplerinden biri olabilir yalnız. 30dkda bir olunca beklentide bekleme süreniz 15 dk oluyor. 6dkda bir olsa sadece 3dk olurdu.
Ancak tek yönde giden bir trenin peşine o yöndeki yük trenlerini takarak (metaforik anlamda) frekansı etkilemeyen bir çözüm olabilir.
Sirkeciden herhangi bir sekilde anadoluya tren isletilemez (benzer sekilde haydarpasadan da avrupa yakasina) . Ama sirkeciden de onceki mesajimda yazdigim gibi hem sadece avrupa yonlu tren isletilebilir hem de sadece 3 uncu hat kullanilabilir. Cunku haydarpasa mesajimda belirttigim gibi en kuzey yani halkali bitisli marmaray hattina trenleri atlatamazsiniz
Ama bu dezavantaja ragmen bir de avantaj var sirkecide, o da zeytinburnu gibi cok genis cok rayli hatlar var , ayrica mesafe olarak sirkeci halkali arasi haydarpasa gebzeye gore daha kisa , ustelik tum eski seferler geri gelse bile avrupa yonu cok daha sakin, sadece guney hat fazlasiyla yeterlidir
Hatta haydarpasa degil ama bence sirkeci artik yarindan itibaren tum o yone giden trenler icin kullanilabilir durumda .. yani sofya treni, belgrad uzatmasi halkali yerine sirkeciden baslatilabilir
Gerek var mi yok mu acikcasi o da var. Hos olur mu evet olur ama elzem mi ? Degil . Cunku bir kac kez halkaliyi kullandim, marmarayla aktariyorsunuz kendinizi halkalida diger trene, cok basit
Sirkeciden tren baslasa bile ben anadolu yakasinda oturan biri olarak sirkecide onca in cik yerine halkaliya gider oradan aktarma yaparim
Ama diger yandan da sofyaya, belki bahcesehire, luleburgaza tarifeler musade ettigi olcude sirkeciden tren kaldirmak onunde artik bir engel yok
Sirkeci ve Haydarpasa Garlari'nin gelecegi konusunda maalesef seffaf bir sürec yürümüyor. Iyimser olmak icin pek bir neden yok.Sirkeci Gari icin hat insaati sirasinda Bakan Bey uluslararasi yönlü ve bölgesel trenlerin kalkis varis istasyonu olacagini söylemisti. Hat acildiktan sonra konuda herhangi bir gelisme yok.
Haydarpasa'da bir yandan peronlar insaa edilip istasyon restore edilirken diger yandan gar binasinin Kültür Bakanligi'na devredildigini ögrendik. Istasyon olarak mi acilacak, yoksa müzelik trenler mi sergilenecek, ya da otel mi olacak bilmiyoruz.
Bana kalirsa Halkali'ya da bir AVM Istasyon projesi yapilacak, bir nevi transfer merkezi olacak. Sögütlücesme ve Halkali Istanbul'un yeni garlari olurken Sirkeci ve Haydarpasa'da bir sonraki yangina kadar atil birakilacak ve "atil kalacagina otel olsun madem" noktasina getirilecekler.
Sirkeci otel yapılması için uygun bir boyutta değil ama bence Haydarpaşa için isteyeceğim senaryo otel ve raylı sistemler müzesi olmasıdır zaten. Söğütlüçeşme-Viaport/Kurtköy-Halkalı şeklinde şehre 3 birbirine uzak ama vizyon haritasında pek çok hatta buluşma noktası olan ana gar yapılması daha mantıklı geliyor bana.
Yukarida benim buranin bir gar olarak kullanilamaz seklindeki yorumum tamamen hat geometrisinden kaynakli bir vardigim sonuctur
Bu yorumdan bu bolgenin trenler tarafindan kullanilmamasi anlami cikmaz. Zaten sogutlucesmenin anlami da budur
Eger bir gun tcdd bu yola girer ve cidden yolcusu da olursa eski istanbul cikisli trenler geri donebilir. Rayin ulastigi ve yolcusu olan her hat ,hele elektrikli isletmeye uygunsa , kullanilabilir
Haydarpasa bu durumda baslangic noktasi olur ama 3-5 yolcu oradan binse de marmarayi kullanan herkes sogutlucesmeyi de kullanabilir, ayrica bu sogutlucesme bolgesinde gecmise oranla parklanma daha olumlu etkilenecek.
Haydarpasa ile ilgili yegane sorun (tren giris cikis noktasi olarak kullanilmasi adina) ,trenlerin haydarpasadan 3 uncu hat dedigimiz marmarayin kullanmadigi hattan hem giris hem cikis yapabilme zorlugu, bunlari tarife, bekleme vs ile cozersin, sogutlucesmeye eklenen ek hatlar (yatay olarak) bu amaca da hizmet eder
Yok eger marmarayin kullandigi hatlar kullanilacaksa en kuzeydeki hat kullanilamaz. Cunku bu hattan haydarpasaya girmesi mevcutta imkansiz, kavisli bir donemec insa etmek gerekir , bu da artik mumkun degil
Ama haydarpasadan cikan trenler eger marmaray hattina girecekler ise, ayni yonde beraber ilerleyebilirler (bunun ornegini halkaliya giden ankara trenlerinde zaten deneyimledik)
Bu yapilirsa halkali -> gebze marmaray istikametine haydarpasadan cikan trenler eklenebilir, bu esnada 3 uncu hattan haydarpasa yonlu anahat trenleri risksiz bicimde ilerler. Bu yuzden dikkat ederseniz 2+1 ray giris koprusu yapilmis ayrilikcesme hemen oncesine haydarpasaya dogru
Ilk etapta bu dediklerim hemen devreye alinmasa da onunde bir engel gorulmuyor
Engel olacak tek konu ray kesimleri. Yani gebze -> halkali yonune haydarpasaya girecek treni sokamazsiniz . Cunku o esnada sehir ici marmaray faal olacak, ters yone makas atlatilmaz hic bir sekilde
Benim de basta ilk duyunca tenkit ettigim bir durumdu ama akli selim dusununce o nokta (ister gar ister istasyon ister basit bir kulube olsun) tamamen sapa ve tali kalmis bir yer .
Onu gectim. Yine bir yere varmayan orada biten garlar var . Budapeste gibi, illa bir hat uzerine oturmasi da lazim degil. Fakat istanbul icin haydarpasanin bir sonlanma noktasi olmasi da imkansiz.
Bu iki kriter bundan 200 sene evvel dusunulemezdi cunku iki yakayi birlestirmeyi planlamamislar, daha dogrusu raylarin iki yakayi birlestirebilecegini dusunmeden bu iki gari insa etmisler zaten modern turkiye de aynisini yapti marmaraya dek
Ama marmaray sonrasi buralari zorlamak anlamsiz. Sogutlucesmeye gelince. Ideal bir yer degil o da ama halkali merkezden cok uzak. Bakirkoy veya burasi disinda bir alan yok. Mecburi bir gar olacak sogutlucesme, cunku cidden sart. Zaten tam bir gar da olmaz. Zorlama ve parklanma odakli bir bina yapiliyor
Haydarpasa ve sirkeciyi farkli ele almak lazim. Haydarpasanin alani genis. Bir sekilde o esnada ihtiyac fazlasi olan her set kullanima daha rahat sokulur halde orada depolanabilir. Haydarpasa liman sahasindan ana omurga musait oldugu zamanlarda tasimacilik yapilabilir
Ama su asla olmayacak onu unutun. Haydarpasa ve sirkeciden diger yakaya bir tren isletmesi olmayacak. Cok nadiren yok kutuphane treni yok sanat treni makas oyunlari ileri gerilerle sirkeciden anadoluya binde bir gecer ama tarifeli bir isletme olamaz
Ana omurga uzeri sogutlucesme yeni bir fonksiyon kazaniyor
Sirkeci icin belki halkaliya itelenen trenler icin baslangic noktasi olabilir , haydarpasa icin de anadolu yonu trenleri icin olabilir eger avrupaya gecmeyeceklerse
Çok yazık cidden. Şehrin merkezinde böyle bir gar varken niye Söğütlüçeşme büyütülmeye çalışılıyor ki? Kapasite sorunsa (ki suanki TCDD T. a.ş. işletmesi için değil, Söğütlüçeşme hala tek platform) denize dolgu yoluyla genişletilebilir. Sirkeciye de yazık oldu aynı şekilde, tek ray nedir dalga geçmek gibi...
Söğütlüçeşme çünkü mevcut ulaşım aksislerinin üzerinde (Metrobüs, Metro). Haydarpaşa'ya gitmek daha zahmetli olacaktır. Ayrıca Söğütlüçeşme'den Avrupaya geçişi trenlerin çok daha hızlı ve kolay olacaktır.
Maalesef o ağ baştan yanlış örülmüş. Söğütlü çeşme yerine Haydarpaşa merkezli planlansaydı (marmaray vs) Haydarpaşa muhteşem bir merkez gar olurdu istanbul için. Sorunsuzca da büyütülebilirdi. Maalesef ilerde ranta dönüştürülebilir düşüncesiyle bu şekilde atıl bırakılmış
İzmir kadar İstanbul demiryollarını koruyamadı. Şube hatlarıyla birlikte ikisi hariç tüm hat hâlâ kullanılıyor. Buca demiryolunun yerini İzban, Bornova demiryolunun yerini ise Metro aldı. İstanbul da keşke trenine sahip çıkabilseydi...
Buraya bu iki güzel yapi icin gönlümüzden gecenlerden makul olanlari yazarsak, keske Haydarpasa: 1) Anadolu yönlü konvansiyonel ve turistik trenlerin kalkis noktasi olsa: Pamukkale Ekspresi, Toros Ekspresi, Kurtalan Ekspresi, Dogu Ekspresi, Fatih Ekspresi hatta Iran, Gürcistan, Irak yönlü uluslararasi ekspresler gibi düsük seyahat hizlarinda ama uygun fiyatli ve kusetli/yatakli seferlerin ESKIDEN OLDUGU GIBI baslangic noktasi olsa 2) Üsküdar- Cevizli tramvayinin durak noktasi olabilse
3) Giris üstü katlarinin bir kismi demiryolu müzesi olabilse ve bu müze göstermelik olmasa, model trenler sergilense, ögrencilerin ilgisini cekebilecek fiziki deneyler yapilabilse, hizli tren simulatörü yerlestirilse ve kullanicilara gelecegin hizli trenlerinin makinist kabini deneyimi yasatilabilse
4)Istasyon katlarinin geri kalan kisminda da TCDD personeline ait ofisler bulunsa
5) Limanina eskiden oldugu gibi vapurlar yanasabilse ve ön bahcedeki palmiye agaclarinin bakimi yapilsa keske Sirkeci 1) Trakya yönlü bölgesel trenlerin ve uluslararasi konvansiyonel trenlerin baslangic noktasi olsa
2) Istasyonunun saginda, solunda,önünde, arkasindaki gerilla otoparklari kaldirilsa
3) Istasyon icindeki Orient Express restorani acilsa ve eskisi gibi alkollu olsa
4) Bugün kullanimda olan ana giriste orijinal yapiya yapilan cirkin eklentiler kaldirilsa
5) Tarihi girisin önündeki parktaki agaclar budansa
Trakya ve Anadolu yönlü hizli trenler yine Halkali ve Sögütlücesme'den kalkmaya devam edebilirler, bu iki istasyona hic ugramasalar da olur, zaten tek hatli baglantilarindan fazla bir sey beklememek lazim. Marmaray'in Haydarpasa'ya ugratilmasi da kapasitesini zorlar, yukaridaki hatlar isletilmeye acilsa zaten yeterli olur.
Bu iki istasyonla ilgili halkimizin kisisel hatiralari, Istanbul'a kattigi güzellik, 19.yy döneminin iki farkli mimari örnegi olmalari, Istanbul kimligin omurgasi olmalari toptan gözardi ediliyor ve kaderleri tarih, güzellik, kültürel deger nedir, nasil korunur, nasil yasatilir konusunda cok kisitli fikirleri olan insanlarin iki dudagi arasindan cikacak kararlara bagli oluyor. Cok üzücü bir sey.
Yazilanlari okudum ancak hosa gidecek gitmeyecek bir ozet geceyim
Oncelikle iki bina da ve ozellikle otele uygun buyuklukte olan haydarpasanin bu korkulan duruma gecirilmesi sadece etik degil teknik olarak da imkansiz
Bina incelendi, bir oteli guvenle isletebilecek saglamlik ve statikte degil. Bina deprem riski altinda ve denize cok yakin. Uzun lafin kisasi bu bina otel olmayacak. Fakat bir sorunsal var, aslinda bu binada baska insan icerikli fonksiyon da otel kadar riskli ama bos kaldikca da bina kendini zayiflatiyor
Tren ve tasimacilik acisindan ise zaten ihtiyac duyulan sadece zemin kat. ve asil onemli olan bolum acik alanlar. Eger acik alanlari yutmazlarsa, ki su ana dek oyle bir durum yok, o zaman dilenen her isleve yarar demiryolu adina
Gelelim isletme teorilerinize. Bu yerin altindan o olsun bu eklensin. Bunlarin hic bir tanesi gerceklesmeyecek. Bu haliyle devam .
Ne sekilde kullanilabileceklerini de ust mesajlarimda detayli sekilde imkanlar dahilinde izah ettim, fazlasi olmaz
Ayrica dedigim gibi dogru tarife ve isletme senaryolari ile mumkun. Bunun icin tcdd de irade ve bir de elbette yolcu talebi olmasi gerekiyor
Maalesef arkeolojik kazılar bitmek bilmedi. Taş toprak yüzünden gar senelerdir işlevsiz.
Eskiden konvansiyonel trenler + Ada Ekspresi + Banliyö seferleri iki hatta işletilebiliyordu. Şimdi acaba niye mümkün değil, ya da işletilmek mi istenmiyor?
Marmaray bir an önce buraya hizmet verse güzel olacak.
Haydarpaşa yeniden aktifleşebilir. Anahat ve hızlı tren hatlarını yer altından geçireceksiniz. Haydarpaşa - Söğütlüçeşme - Pendik - Gebze durakları olacak trenler yer altından işleyecek. Böylelikle trafik oluşmayacak. 10 dk da bir tren kaldırılabilir. Yer üstünde ki anahat trenlerine ayrılan 1 hattı ise sadece bölgesel tren olacak. İzmit Haydarpaşa arası çalışacak. Geceleride yük treni olacak. Böylelikle haydarpaşa günde 50 tren seferini yakalarsa eski canlılığının üstüne bile çıkar.
Bari tren feribotunu aktiflestirseler. Sirkeci tarafı hazır...
Ayrıca bu Gar sahası açılsa bile fazla tren isletileceğini zannetmiyorum çünkü anahat trafiği tek hatta mahkum edildi.
Sirkeciye gelirsek ;
Sirkeciden herhangi bir sekilde anadoluya tren isletilemez (benzer sekilde haydarpasadan da avrupa yakasina) . Ama sirkeciden de onceki mesajimda yazdigim gibi hem sadece avrupa yonlu tren isletilebilir hem de sadece 3 uncu hat kullanilabilir. Cunku haydarpasa mesajimda belirttigim gibi en kuzey yani halkali bitisli marmaray hattina trenleri atlatamazsiniz
Ama bu dezavantaja ragmen bir de avantaj var sirkecide, o da zeytinburnu gibi cok genis cok rayli hatlar var , ayrica mesafe olarak sirkeci halkali arasi haydarpasa gebzeye gore daha kisa , ustelik tum eski seferler geri gelse bile avrupa yonu cok daha sakin, sadece guney hat fazlasiyla yeterlidir
Hatta haydarpasa degil ama bence sirkeci artik yarindan itibaren tum o yone giden trenler icin kullanilabilir durumda .. yani sofya treni, belgrad uzatmasi halkali yerine sirkeciden baslatilabilir
Gerek var mi yok mu acikcasi o da var. Hos olur mu evet olur ama elzem mi ? Degil . Cunku bir kac kez halkaliyi kullandim, marmarayla aktariyorsunuz kendinizi halkalida diger trene, cok basit
Sirkeciden tren baslasa bile ben anadolu yakasinda oturan biri olarak sirkecide onca in cik yerine halkaliya gider oradan aktarma yaparim
Ama diger yandan da sofyaya, belki bahcesehire, luleburgaza tarifeler musade ettigi olcude sirkeciden tren kaldirmak onunde artik bir engel yok
Yukarida benim buranin bir gar olarak kullanilamaz seklindeki yorumum tamamen hat geometrisinden kaynakli bir vardigim sonuctur
Bu yorumdan bu bolgenin trenler tarafindan kullanilmamasi anlami cikmaz. Zaten sogutlucesmenin anlami da budur
Eger bir gun tcdd bu yola girer ve cidden yolcusu da olursa eski istanbul cikisli trenler geri donebilir. Rayin ulastigi ve yolcusu olan her hat ,hele elektrikli isletmeye uygunsa , kullanilabilir
Haydarpasa bu durumda baslangic noktasi olur ama 3-5 yolcu oradan binse de marmarayi kullanan herkes sogutlucesmeyi de kullanabilir, ayrica bu sogutlucesme bolgesinde gecmise oranla parklanma daha olumlu etkilenecek.
Haydarpasa ile ilgili yegane sorun (tren giris cikis noktasi olarak kullanilmasi adina) ,trenlerin haydarpasadan 3 uncu hat dedigimiz marmarayin kullanmadigi hattan hem giris hem cikis yapabilme zorlugu, bunlari tarife, bekleme vs ile cozersin, sogutlucesmeye eklenen ek hatlar (yatay olarak) bu amaca da hizmet eder
Yok eger marmarayin kullandigi hatlar kullanilacaksa en kuzeydeki hat kullanilamaz. Cunku bu hattan haydarpasaya girmesi mevcutta imkansiz, kavisli bir donemec insa etmek gerekir , bu da artik mumkun degil
Ama haydarpasadan cikan trenler eger marmaray hattina girecekler ise, ayni yonde beraber ilerleyebilirler (bunun ornegini halkaliya giden ankara trenlerinde zaten deneyimledik)
Bu yapilirsa halkali -> gebze marmaray istikametine haydarpasadan cikan trenler eklenebilir, bu esnada 3 uncu hattan haydarpasa yonlu anahat trenleri risksiz bicimde ilerler. Bu yuzden dikkat ederseniz 2+1 ray giris koprusu yapilmis ayrilikcesme hemen oncesine haydarpasaya dogru
Ilk etapta bu dediklerim hemen devreye alinmasa da onunde bir engel gorulmuyor
Engel olacak tek konu ray kesimleri. Yani gebze -> halkali yonune haydarpasaya girecek treni sokamazsiniz . Cunku o esnada sehir ici marmaray faal olacak, ters yone makas atlatilmaz hic bir sekilde
Ama orta ve guney hatlar tandemli kullanilabilir
Benim de basta ilk duyunca tenkit ettigim bir durumdu ama akli selim dusununce o nokta (ister gar ister istasyon ister basit bir kulube olsun) tamamen sapa ve tali kalmis bir yer .
Onu gectim. Yine bir yere varmayan orada biten garlar var . Budapeste gibi, illa bir hat uzerine oturmasi da lazim degil. Fakat istanbul icin haydarpasanin bir sonlanma noktasi olmasi da imkansiz.
Bu iki kriter bundan 200 sene evvel dusunulemezdi cunku iki yakayi birlestirmeyi planlamamislar, daha dogrusu raylarin iki yakayi birlestirebilecegini dusunmeden bu iki gari insa etmisler zaten modern turkiye de aynisini yapti marmaraya dek
Ama marmaray sonrasi buralari zorlamak anlamsiz. Sogutlucesmeye gelince. Ideal bir yer degil o da ama halkali merkezden cok uzak. Bakirkoy veya burasi disinda bir alan yok. Mecburi bir gar olacak sogutlucesme, cunku cidden sart. Zaten tam bir gar da olmaz. Zorlama ve parklanma odakli bir bina yapiliyor
Haydarpasa ve sirkeciyi farkli ele almak lazim. Haydarpasanin alani genis. Bir sekilde o esnada ihtiyac fazlasi olan her set kullanima daha rahat sokulur halde orada depolanabilir. Haydarpasa liman sahasindan ana omurga musait oldugu zamanlarda tasimacilik yapilabilir
Ama su asla olmayacak onu unutun. Haydarpasa ve sirkeciden diger yakaya bir tren isletmesi olmayacak. Cok nadiren yok kutuphane treni yok sanat treni makas oyunlari ileri gerilerle sirkeciden anadoluya binde bir gecer ama tarifeli bir isletme olamaz
Ana omurga uzeri sogutlucesme yeni bir fonksiyon kazaniyor
Sirkeci icin belki halkaliya itelenen trenler icin baslangic noktasi olabilir , haydarpasa icin de anadolu yonu trenleri icin olabilir eger avrupaya gecmeyeceklerse
Çok yazık cidden. Şehrin merkezinde böyle bir gar varken niye Söğütlüçeşme büyütülmeye çalışılıyor ki? Kapasite sorunsa (ki suanki TCDD T. a.ş. işletmesi için değil, Söğütlüçeşme hala tek platform) denize dolgu yoluyla genişletilebilir. Sirkeciye de yazık oldu aynı şekilde, tek ray nedir dalga geçmek gibi...
Bir bura bir Kabataş yedi ömrümüzü
bu hattı neden küçülttüler acaba?