Avcilar cikisli ve varisli sehir hatlari seferleri 2023-2024 sezonunda 9 Ekim baslangicli Kis Tarifesi'nden cikartilmis. https://www.sehirhatlari.istanbul/tr/duyurular/avcilar-hatlari-hakkinda%C2%A0duyuru-2227 Halbuki gecen sene bu hat kisin isliyordu, hatta Avcilar - Kadiköy seferlerine Yenikapi limani eklenmisti. 2024'teki Secim dönemine ragmen yapilan bu degisiklik, sehir hatlarinin Avcilar yönlü sehir hatlari seferlerinin cok büyük zarara neden olduguna isaret ediyor. Önceki yönetimde de bu hat tamamen gözden cikarilmisti, gerci o yönetimin son döneminde neredeyse isleyen deniz hatti kalmamisti, o yüzden Avcilar özelinde bir sonuca varmak mümkün degildi. Kagit üzerinde Avcilar ve Beylikdüzü bölgesinin acil ulasim ihtiyaclarina cevap olabilecek bu hattin sonu niye böyle oldu? a) Deniz otobüsü yakiti normalden cok pahali, o nedenle tam kapasite gitmedigi her seferde zarar ediyor.
b) Yolculari Beylikdüzü, Haramidere, Esenyurt, Avcilar bölgesinden Avcilar limanina tasiyacak otobüs hatlari ihmal edildi. Bu nedenle yolcu denizden gitmek istese bile metrobüse mahkum edildi.
c) Insanlar kisin denizde yarim saatten uzun yolculuk fikrine karsi
Bir cok gerekce konusuyoruz, hepsinin payi degeri ve hakliligi var . Hem lehte hem aleyhte soylenenleri kast ediyorum
Ama ben biraz calismistim, deniz ulasiminin hem mali hem de yolcu talebi ile alakali en buyuk problemi frekans
Yani sefer tekrar periyodlari. Kisaca su sekilde izah edeyim, yukarida da hakli olarak vapurlarin dolulugu ornek gosteriliyor, evet cunku bugun kadikoy iskelesine eminonune karakoye veya besiktasa gitmek uzere yola cikan birisinin vapur kacirma derdi yok, varsa bile kendisine zaman maliyeti belki 10-15 dakika
Yarin bir karar al ve kadikoy eminonu seferleri 1 saate 1 adet olacaktir diye sosyal deney yap. Normalde ne beklersin ? Sayisi azalan vapura daha cok insan binmeye calisir, oyle ya, gunde 50 sefer varken 10.000 kisi tasindi ise, artik 10.000 kisiyi ornegin 20 sefer tasiyacak diye dusunursun
Ama olacak olan, insanlarin cok buyuk yuzdesinin kacirma durumunda 1 saat kaybedeceklerini bildikleri bu tasita ilgilerinin tamamen azalacagidir
Iste deniz otobusu de bu sebeple cok sert dusus yasadi. Ben eskiden sunu hatirlarim, bostanci sahilde deniz otobusleri ciddi dolulukla bakirkoye geciyorken bile oradaki taksiler dolmus yapmak icin pusud bekler , 45 dk sonra yenisi gelecek dahi olsa deniz otobusunu kaciranlar beklemek istemez ve karadan giderlerdi
Bugun zaman herkes icin bu olayi anlattigim 20 sene oncesinden cok daha degerli, o sebeple 10-15 dk garantili kalkisli deniz tasitlari ile 1 saat ve hatta 2 ve uzeri saat frekansli bu otobuslerin kategorisi cok farkli
Peki deniz otobusleri, bahsettigim hatlardaki vapurlar kadar frekansli calistirilabilir mi ? Bu da imkansiz. Gercek disi ve ne kadar konussak olmayacagi belli bir durum. O yuzden de insanlari tekrar bu otobuslere adapte etmek gorunen o ki, imkansiz
Bakin mesela ayni sorun en cok tercih edilen tasit olan otobuslerde de gecerli. Bazi hatlarin frekanslari cok seyrek ve o yuzden de yolusu az ama her dakika garantili ve SIK tekrari olan hatlar her daim fule yakin kapasite ile calisiyor
Metroda marmarayda metrobuste sunu biliyorsunuz, bir duraga vardiginizda 3-5 dk icerisinde yola koyulacaksiniz.. ama vapurlarda bu sure minimum 15-20 dakika, bahsettiginiz deniz otobuslerinde 1 saat ve uzerine cikiyor
Konu aslen bununla alakali..