Avcilar cikisli ve varisli sehir hatlari seferleri 2023-2024 sezonunda 9 Ekim baslangicli Kis Tarifesi'nden cikartilmis. https://www.sehirhatlari.istanbul/tr/duyurular/avcilar-hatlari-hakkinda%C2%A0duyuru-2227 Halbuki gecen sene bu hat kisin isliyordu, hatta Avcilar - Kadiköy seferlerine Yenikapi limani eklenmisti. 2024'teki Secim dönemine ragmen yapilan bu degisiklik, sehir hatlarinin Avcilar yönlü sehir hatlari seferlerinin cok büyük zarara neden olduguna isaret ediyor. Önceki yönetimde de bu hat tamamen gözden cikarilmisti, gerci o yönetimin son döneminde neredeyse isleyen deniz hatti kalmamisti, o yüzden Avcilar özelinde bir sonuca varmak mümkün degildi. Kagit üzerinde Avcilar ve Beylikdüzü bölgesinin acil ulasim ihtiyaclarina cevap olabilecek bu hattin sonu niye böyle oldu? a) Deniz otobüsü yakiti normalden cok pahali, o nedenle tam kapasite gitmedigi her seferde zarar ediyor.
b) Yolculari Beylikdüzü, Haramidere, Esenyurt, Avcilar bölgesinden Avcilar limanina tasiyacak otobüs hatlari ihmal edildi. Bu nedenle yolcu denizden gitmek istese bile metrobüse mahkum edildi.
c) Insanlar kisin denizde yarim saatten uzun yolculuk fikrine karsi
Deniz ve kara taşıtlarını karşılaştırmanın sıkıntılı bir çok tarafı var:
Deniz otobüsleri en fazla 15 km lik mesefelerde limanlara yolcu alıp veriyor. Büyükçekmece'den Kabataş'a gidecekse en fazla 3 ara durağa uğruyor. Hız avantajını belli mesafeler üzerinde gösterebiliyor. Daha kısa mesafelerde vapur ve tekneye göre bir avantajı olmuyor, o mesafelerde işletmek çok mantıklı değil.
Uzun mesafede seyahat eden deniz otobüslerinin yolcusu sabit oluyor, kalkış saatlerini önceden biliyor, spontane kararla deniz otobüsüne binenler marjinal. Ayrıca deniz otobüsü iskelelerine raylı sistemle ulaşım sağlandığında deniz otobüsü kaçırma ihtimali zaten azalıyor.
Deniz otobüsleri tek seferde uzun mesafeye çok sayıda yolcu taşıyan bir araç. Otobüs minibüs tekne vapur sıklığında kalkması sanırım hiç bir alternatifinin olmadığı durumlarda mümkün olabilirdi. Günde tek yönde 1 sefer bile yeterli olabiliyor.
Mevcut deniz otobüsü filosu çok yaşlı. Hala 90'lı yılların başında ithal edilen araçlar kullanılıyor. Aslında olması gerekenden çok yavaş gidiyolar. Dünyada kısıtlı bir üretici grubu var, araç fiyatları ve yedek parçaları pahalı.
Deniz otobüsü yolcu profili normalin 4 katı ücreti ödemeye razı. Sadece her sabah Marmaray ve Metrobüs'teki curcuna bile en kötü ve en pahalı deniz otobüsünü cazip hale getiriyor.
Bana kalırsa İstanbul özelinde deniz otobüslerinim sıkıntısı talep değil. Zaten hergün cehennem eziyeti yaşayan Avcılar, Beylikdüzü ve Büyükçekmece yolcularından Mecidiyeköy, Taksim, Beşiktaş istikametine gidenlerin Kabataş varışlı seferleri talep etmemesi normalde mantıklı da değil. Başlığa konu Avcılar kalkışlı seferler zaten plaza ve iş yerlerine iki üç metro durağı mesafesindeki Kabataş'a değil, Kadıköy'e gidiyordu. İstanbul'da çalışan sayısı yüksek şirketlerin büyük çoğunluğu Kadıköy hinterlandında değil, Kabataş civarında yerleşik. Oradaki talepte sıkıntı , limana yolcu götüren otobüslerin olmamasının yanı sıra, bu da olabilir.Bu yolculara aynı mesafedeki taksi ve karadam toplu taşıma ücretinin tam ortalaması teklif edildiğinde deniz otobüsünü tercih edeceklerdir. Böyle nitelikli bir talep olunca araçların ara sıra boş gitmesi de tolere edilebilir.
Konu araçların boş gitmesi vs. değil de sanki pahalı araç, yedek parça ve bakım maliyetleriyle alakalı bir işletme gönülsüzlüğü gibi. Yerli üretim, yeni teknoloji ile yakıt tasarrufu vs. olsa manzara farklı olurdu. Eldeki filo çok eski, bir beş seneye yarısı Pendik tersanesinde kaderine terk edilecek belki de. Şu anki seyir hızınım 1.5 katına daha kısa sürede ulaşan araçlar Kabataş varışlı araçlar seferde olsa talebin daha da artacağı kesin gibi.
Şu anda Bakırköy, Büyükçekmece ve Avcılar limanları onca yatırıma rağmen atıl duruyor. En rağbet gören Bakırköy Bostancı seferleri bile yapılmıyor. Sıkıntı bariz bir şekilde arz tarafında.
Bir cok gerekce konusuyoruz, hepsinin payi degeri ve hakliligi var . Hem lehte hem aleyhte soylenenleri kast ediyorum
Ama ben biraz calismistim, deniz ulasiminin hem mali hem de yolcu talebi ile alakali en buyuk problemi frekans
Yani sefer tekrar periyodlari. Kisaca su sekilde izah edeyim, yukarida da hakli olarak vapurlarin dolulugu ornek gosteriliyor, evet cunku bugun kadikoy iskelesine eminonune karakoye veya besiktasa gitmek uzere yola cikan birisinin vapur kacirma derdi yok, varsa bile kendisine zaman maliyeti belki 10-15 dakika
Yarin bir karar al ve kadikoy eminonu seferleri 1 saate 1 adet olacaktir diye sosyal deney yap. Normalde ne beklersin ? Sayisi azalan vapura daha cok insan binmeye calisir, oyle ya, gunde 50 sefer varken 10.000 kisi tasindi ise, artik 10.000 kisiyi ornegin 20 sefer tasiyacak diye dusunursun
Ama olacak olan, insanlarin cok buyuk yuzdesinin kacirma durumunda 1 saat kaybedeceklerini bildikleri bu tasita ilgilerinin tamamen azalacagidir
Iste deniz otobusu de bu sebeple cok sert dusus yasadi. Ben eskiden sunu hatirlarim, bostanci sahilde deniz otobusleri ciddi dolulukla bakirkoye geciyorken bile oradaki taksiler dolmus yapmak icin pusud bekler , 45 dk sonra yenisi gelecek dahi olsa deniz otobusunu kaciranlar beklemek istemez ve karadan giderlerdi
Bugun zaman herkes icin bu olayi anlattigim 20 sene oncesinden cok daha degerli, o sebeple 10-15 dk garantili kalkisli deniz tasitlari ile 1 saat ve hatta 2 ve uzeri saat frekansli bu otobuslerin kategorisi cok farkli
Peki deniz otobusleri, bahsettigim hatlardaki vapurlar kadar frekansli calistirilabilir mi ? Bu da imkansiz. Gercek disi ve ne kadar konussak olmayacagi belli bir durum. O yuzden de insanlari tekrar bu otobuslere adapte etmek gorunen o ki, imkansiz
Bakin mesela ayni sorun en cok tercih edilen tasit olan otobuslerde de gecerli. Bazi hatlarin frekanslari cok seyrek ve o yuzden de yolusu az ama her dakika garantili ve SIK tekrari olan hatlar her daim fule yakin kapasite ile calisiyor
Metroda marmarayda metrobuste sunu biliyorsunuz, bir duraga vardiginizda 3-5 dk icerisinde yola koyulacaksiniz.. ama vapurlarda bu sure minimum 15-20 dakika, bahsettiginiz deniz otobuslerinde 1 saat ve uzerine cikiyor
Konu aslen bununla alakali..
Deniz ulaşımı takıntısından kurtulmamız lazım.
1) Aktarması yok, ne otobüs ne başka bir toplu taşıma i̇skeleye yolcu taşıyor.
2) Sefer aralığı fazla.
3) Deniz yolculuğu herkese göre değil.
Gördüğüm kadarıyla ana nedenler bunlar. Avcılar E5-Avcılar İDO füniküleri yapılırsa bu hat kesinlikle geri gelir.
Hic yolcu olmuyor, isleteni de anlamak lazim
Çok ferah ve hızlı bir ulaşım aracıydı. İlk kullandığımda, "hadi bakalım 1 saatte bakırköy'de olursak iyi." demiştim. 20 dakika sonra bakırköy sahilde çayımı yudumlarken bulunca kendimi,çok beğendim.
Yolcu kapasiteye göre azdı. Binerken abonmandan 5 kesti.
Hattın belki en büyük sorunu evet dediğiniz gibi aktarma noktalarının yetersiz olması ama bir diğer etken hattın duyurusunun yapılmaması idi. Ben Bakırköy'de hattı duyana daha rastlamadım. Halbuki bakırköy, avcılar ve kadıköy hattında oturup gelip gitmek zorunda olan çok insan var. Hepsi metrobüsle gidiyor.
Plansız bir kamu çalışması ve kaçınılmaz son olayı yine bence.
Ben kullandım ve sonunun böyle olacağı belliydi. Koskoca denzi otobüsü 8 kişi vardı içeride. Deniz otobüsünde deniz havası yok. Dışarı çıkamıyorsun. Hızlı ama pahalı. Abonmandan 3-4 bilet mi ne düştü. Avcılar da indim. Ne otobüs var. Ne yol var ne de insan var etrafta.
İstanbul'un en kalabalık ulaşım yolu olan Metrobüs'ün hiç bir durağında deniz ile bağlantısı yok. Metrobüs'ün denize en yakın durağı İBB Avcılar Sosyal Tesisleri. İBB Avcılar sahiline bir liman oluşturursa bu Avcılar>Kadıköy hattı yaşar. Yoksa çok zor. O da 3-4 bilete Deniz Otobüsü ile değil. 1-2 bilete deniz havası aldığın Şehir Hatları vapuru ile olur.
Yolcu olsa, kamu zarar etse bile devam ettirirdi. Bir çok operasyon zarar etmesine rağmen, fayda oranı yüksekse devam eder. Karaya paralel bir işletmenin, diğer ulaşım araçlarıyla rekabet etmesi çok zor. Metrobüs çok dolu vs... ama oldukça hızlı.
Deniz ulaşımın payını artırmak stratejisi: Bu konu 40 yıl önce belki doğru idi. O zamanlar; Marmaray yok Avrasya yok Metrobüs ( Boğaz geçişi ) yok o zaman bir anlam ifade ediyordu. Ama artık denizyolu nostajinin ötesine geçmesi çok zor.
M20 yapılana kadar zarar etse bile kalmalıydı. Metrobüste sıkış tıkış Söğütlüçeşme'ye gitmek yerine gemiyle rahatça Kadıköy'ün kalbine gidebiliyorduk.
Otobüs hatları konusunda çok haklısınız. Mesela 76L Üniversite-İskele isimli hat İskele'ye gitmiyor bile. Beylikdüzü'nden Avcılar İskele'ye yolcu getirecek herhangi bir hat bildiğim kadarıyla yok. Bu yüzden Avcılar E5-Avcılar İDO fünikülerinin yapımına M20'den de önce başlanması taraftarıyım.
Son noktanıza katılmıyorum. Deniz otobüsleri kapalı ve dışarı çıkmak yasak. Şahsen metrobüs yerine kullanabiliyorsam her seferinde gemiyi tercih ederim.