DUDULLU-BOSTANCI METROSU
2015 İHALE
2015 Eylül ayında ihale edildi.
2016 Şubat ayında iş başlatıldı.
2018 yılı sonunda %58 seviyesinde temin edilen kredinin bitmesinden dolayı TAMAMEN DURDU:
- İstasyonlarda kazıları tamamlanmamış ve istasyon tünel ve açık kazıları yarım bırakılmıştı.
- Birçok istasyonda betonarme işleri başlamamıştı.
- Birçok istasyon giriş çıkış yapısı tünellerine hiç başlanmamıştı.
- Birçok tünel ve açık kazı depreme dayanıksız ve 2 yıllık ömrünü tamamlamış geçici destek sistemi ile bırakılmış ve yüzeye yakın ve eski bina stoğu altında çok ciddi tehlike oluşturmaktaydı.
- 2018 yılında iki kişinin de hayatını kaybettiği Parseller İstasyonu açık kazısı sırasında oluşan zemin kayması sonrasında durdurulan imalatlar bir daha başlatılmamış, hatta kazının nasıl tamamlanacağına ilişkin bir proje dahi geliştirilmemişti.
- Ana Hat Tünelleri hat boyu ray üst yapı ve peron imalatları başlamamıştı.
- Elektromekanik montajlarına başlanmamıştı.
- Sinyal montajlarına başlanmamıştı.
- Birçok Alt Yükleniciye olan borçlar ödenememiş ve bu Alt Yükleniciler sahayı terk etmişti.
- Bostancı ve Kozyatağı otoparklarında kazı imalatları tamamlanmamıştı.
- Yıllardır terkedilmiş bir şantiye olarak 100 m2’den fazla kapatılmış şantiye alanı ile Bostancı Meydan İstanbulluların yaşam kalitesini çok düşürüyordu.
- Hatta işletilecek 40 adet metro aracının üretimi de kredi anlaşması çözülemediği için tamamen durmuştu.
- Şile Yolu üzerinde sonradan gururla TCDD’nin Kurucusu ve ilk Genel Müdürü Behiç Erkin’in adını verdiğimiz Metro Yerleşkesinde (Depo ve Atölye) bir hattın işletileceği Kumanda Merkezi bile oluşturulmadan yapım işleri durdurulmuştu.
- Bu şekilde yarım kalmış bir mega metro projesine hiçbir uluslararası kredi kuruluşu kredi sağlamaya yanaşmıyordu.
- Şantiyede toplasanız 50 çalışanı zor görüyordunuz.
Özetle, Yükleniciye yapılamayan Hakediş ödemeleri ve işin tamamlanması için gerekli Finansal Planlama belirsizliğinden dolayı araç temin işleri dahil tüm proje 2018 yılı sonunda TAMAMEN DURMUŞTU ve yarım kalan imalatlar TEHLİKE OLUŞTURUYORDU.
2019 ve SONUÇ
- 2020 Temmuz ayında Belediye öz kaynaklarından bütçe ayrılarak yeniden başlatıldı. Yukarıda yazan ve benzeri yüzlerce teknik ve finansal problem çözüldü.
- Yüklenicilere ve Uluslararası Finans Kuruluşlarına yeniden güven telkin edildi.
- 2019 yılı sonunda metro araç temin kredi problemi çözülerek yarım kalan imalatlar tamamlandı ve 40 adet aracın depo sahasına sevki 2020 yılında tamamlandı.
- 2022 Nisan ayında 190 Milyon Euro Eurobond ihracı ile projeye finans sağlandı ve çalışmalara daha da hız verildi.
- 6 Ocak 2023’te Dudullu-Bostancı Metrosu tüm istasyonlarıyla hizmete açıldı.💯
- Günlük 75 bine yakın yolcumuz var ve eskiden 1-3 saat süren Dudullu Bostancı arası artık 15 dakikadan daha kısa!
- Daha iki hafta önce Kayışdağı istasyonu içinde oluşturduğumuz gençlerimizin çok kıymetli vakit geçireceği Yenilikçi Fikirler Merkezini de işletmeye aldık.
- Bu hafta Cuma günü 29 Mart 2024’te Anadolu Yakasının en güzel meydanlarından biri olacak Bostancı Meydanını da tamamlıyoruz.
Kaynak: https://x.com/alpkokin_pelin/status/1772971871123779795?s=20
Yani, söyleyecek söz bulamıyorum.
Bostancı, eski mezbelelik görüntüsünden kurtarıldı sonunda.
Muhteşem bir yer oldu nihayetinde.
Bundan sonra günlük yürüyüş güzergahımı buraya çevireceğim.
Ayrıca üçüncü kapı da Marmaray girişinin neredeyse dibine yapıldı. Her gün bu hattı kullananlara gerçek bir müjde bu.
Benim bir de hep düşündüğüm bir şey vardır, o da şu: Biten herhangi bir iş için ( oh nihayet bu da bitti, şimdi gelsin yeni sorunlar ) derim. Evet bu iş de bitti. Harika bir köşemiz daha oldu, insanlar burayı çok sevecek. Proje çok akıllıca ele alınmış, bu da bir gerçek.
Başka söze gerek yok.
Sağol, varol İBB.
Teknik bir insan, mühendis olarak analitik ve rasyonel düşünüyoruz. Bu bağlamda, İBB'nin Raylı Sistemler için görevlendirdiği Akademisyen Pelin Hn.'ın açıklamalarını dikkate almamız gerekiyor.
Şöyle düşünmek gerekiyor.
Ülkenin gerçek sahipleri ve her türlü bedeli Millet ödüyor vergileri ile. Hatta ekstra duble MTV vb ödeyerek.
Belediyelerin seçilmiş Belediye Başkanları ve Belediye Meclisi, Projeler üretiyor, onaylatıyor, inşaat aşamasına geçiliyor ve tesis biterse işletmeye alınıyor. Ancak aynı anda 10 proje başlattığınızda ve bunların gerçekleşmesi için yeterli teknik etüt, finansman kaynağı vs'de bulamadı iseniz, bu biraz popülizm'e giriyor. Projeler tıkanıyor, şantiyelere kilit asılıyor.
Örnek, M4 Kaynarca-Tuzla uzatması, M7 Mahmutbey-Esenyurt uzatması gibi.
Aynı dönem için konuşulacak ise, M5 uzatması, M3, M9, M8, M12 Hatları.
İstanbul gibi büyük bir metropolde 16 milyon kişinin yaşadığı bu kentte UAB devreye girdi ve iyi oldu, rekabet geldi ve bir kısım yarım kalan hatları tamamlandı ve İBB'ye teslim etti.
Bunların hepsi devletin kurumları ve gerçek sahipleri millettir.
Kimin yaptığı ve ne zaman yapıldığı çokta önemli değil..