Gebze'de HT hattından bir makasla ayrılacak proje sırasıyla Pendik, Sultanbeyli, Sancaktepe, Maltepe, Ataşehir, çekmeköy ve Beykoz ilçesi sınırları içerisinden geçerek Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerine yapılan demiryolu hattına bağlanacak.
Demiryolu hattı projesinde alanın uygun olmadığı bölgelerden geçiş tünel ya da viyadüklerle sağlanacak.
Bu kapsamda toplam uzunluğu 38 bin 955 metreyi bulan 16 tünel ve uzunluğu 631 metre olan 5 viyadük yapılacak.
Projede demir yolu hattında karayolu ile kesişen noktalarda yaya geçişlerini sağlamak için alt ve üst geçitler inşa edilecek. Pendik'te ve Sabiha Gökçen'de olmak üzere iki istasyon noktası kurulacak.
Hem yolcu hem de yük taşıma amaçlı proje, gidiş — geliş olmak üzere 2 farklı hat yer alacağı için elektrikli trenlerin de hizmet verebileceği şekilde planlandı.
Bu hatların arasındaki mesafe 4.5 metre, platform genişliği de 14.5 metre olacak.
Bu hattın 2028 yılında açılacağını ön göremiyorum proje ihalesi yapılsa bile 4 sene içinde tamamlanıp tamamlanamayacağı meçhul.
Şimdi soruma geleyim, bu hatta bir banliyo işletmesi olurmu Ataşehir, Sancaktepe, Kurtköy ve Sabiha Gökçen arasında. Yapılırsa nasıl bir işletme olur onu merak ediyorum doğrusu. Fikirleriniz nelerdir ? Ben yapılmasını isterim Marmara'ya ek bir işletme olur ve güzel olur.
Ufak bir düzeltme Ergün Bey. Belirttiğiniz tünel ve viyadük uzunluğu sadece Gebze-YSS arasındaki kısmı kapsıyor. Toplam etap için, yani Gebze-YSS-Halkalı arasında 73.183 m uzunluğunda tünel ve 8.606 m viyadük söz konusu.
Ama ne yazık ki bu kadar uzun tünelden oluşacak olan demiryolu milyarlarca dolarlık yatırıma rağmen sadece günlük birkaç yüz havalimanı yolcusuna hitap edecektir. O yüzden yolcu odaklı olmaktan çok transit yük ve havalimanı odaklı bir proje olmaktan öteye geçemeyecek.
Bunun yerine yine benzer uzunlukta tünele sahip bir proje ile şehir merkezindeki milyonlarca yolcuya hitap etmek mümkün. Daha önce de belirttiğimiz gibi, bu mümkünse Hızray ile bütünleşik bir proje, mümkün değilse de ayrı bir proje olarak ele alınmalı. Çok fazla istasyona da gerek yok. Halkalı ve Kurtköy arasında bu istasyonlar dışında bir kaç istasyon ile çok verimli bir sistem oluşturulabilir. Bu ara istasyonlar sadece YHT trenlerine değil bölgesel ve banliyö trenlerine de hizmet vererek şehir içi ulaşım yükünü doğu-batı aksında Hızray ile birlikte ciddi bir şekilde hafifletir.
Bu hatti kullanacak YHT'ler -eger olursa - Istanbul'u teget gececekler. Edirne - Catalca - Havalimani- YSS - Cavusbasi-Kurtköy/SGH-Pendik - Gebze üzerinden ilerleyen bu hattin YHT yolcularini hedefledigini pek sanmiyorum. Avrupa yakasinda nüfusun yogun oldugu yerde oturan biri icin Sögütlücesme'ye ulasmak Havalimani'na gelmekten daha kolay olacak. Sögütlücesme kalkisli seferler YHT'nin ana omurgasini olusturacak gibi görünüyor zaten (bkz. gar projesi)
Geriye bu HT hatti icin yük tasimaciligi ve IST Havalimani - SGH Havalimani (Airport Express) opsiyonlari kaliyor. Bu hattin tüm yapilis amaci esasinda yük tasimaciligiymis gibi görünüyor. Shuttle ise yakinindan gectigi M5, M8 ve M12 hatlarina bir aktarma saglayabilirse anlamli oluyor. Muhtemelen bu son olanak da degerlendirilir. Esas soru Havalimani-YSS-Gebze hem yük hem bu sehir ici ekspres ulasimini kaldirabilecek mi? Her 30 dk. da bir shuttle gectigini ve bunlarin gecikmeden öngörülen zamanda havalimanina ulasmasi gerektigini varsayarsak köprü gecisinde bir darbogaz olusabilir. Orada birakilan pay sanirim 4 hatta yetmiyor. Köprü öncesinde 4 hatla gelip köprüde makasla 2 ye düsürülüp tekrar 4'e cikarilan bir ray modeli uygulamada nasil olur, bir fikrim yok.
Aslında öngörülü düşünürsek bu hattın 4 şerit olarak tasarlanması gerekiyor. 2 YHT 2 Banliyö. Banliyö istasyonları eklenerek ileride gelişecek olan bu bölgeye ulaşım sağlanmış olur.
Bu hat üzerinde Havalimani-Gebze arasi calisacak metro/banliyö/Airport Express treni icinden gectigi ilceleri dikkate alirsak Anadolu Yakasi Ile Istanbul Havalimani'ni baglayan en kisa ve en hizli yol olacaktir. Ancak bunun olmasi için Pendik ve S.Gökcen disinda Ümraniye- Ataşehir civarında (herhalükarda Pendik batısında) M5, M8, M12 hatlariyla (en az biriyle)da aktarma istasyonlari gerekiyor Bakan Bey maalesef bu projenin bu potansiyeli üzerine bir şey dememiş. Şu anki durumda Anadolu Yakası - Havalimanı arası toplu taşıma metrobüsün ve çok aktarmalı olarak Marmaray'ın sırtında yürürken sadece Pendik ve SGH istasyonu ile yetinilecek olması çok yazık.
Hattın yapımına gelecek sene başlanıp 2028 yılında tamamlanması hedefleniyor.
Kaynak: UAB Bakanı Uraloğlu.
Bu proje üvey evlat projelerden biri
10 senedir proje hazır ihale bekliyor. Proje yapılırsa
Yht nin halkalı Gebze süresi 45 dk ya kadar inebilir.
Proje haritasında Pendik olarak belirtilen istasyon bölgesi Sabiha gökçen kavşağında Kurtköy viaport avm bölgesindedir. Burada m4 Sabiha gökçen uzatması ve m5 Sultanbeyli uzatması ile birleşecek.
Sabiha gökçen istasyonu olarak belirtilen yerde tem sancaktepe gişeleri yakınında Maltepe cezaevi kuzeyindeki bölgededir.
Bakan Uraloğlu projeyle ilgili yapılan finansman çalışmalarını anlattı:
Kaynak:Ntv.com.tr