top of page

Forum Yorumları

M20 hattı rijit katenermi yoksa yerden beslememi
In M20 Beylikdüzü-Sefaköy Projesi
Umut Can Yücelen
Raylı Sistem Yazarı
Raylı Sistem Yazarı
10 Ara 2023
Tramvaylarda kullanılan elektrik besleme tipi farklıdır. Tramvay hatlarında, yani T5 tramvayında APS(Active Power Supply) denilen, İlk kez Fransız üretici Alsthom tarafından geliştirilmiş bir katener tipi kullanılmaktadır. Bu sistem diğer yeryüzü seviyesi katener sistemlerinden çok farklıdır. Bu sistemde katener hattı, demiryolu boyunca kesintisiz şekilde devam etmez. Ayrıca kullanılan araçlarda; araç uzunluğu ile orantılı olarak, en ön ve en arka uçlarında, katener hattına temas eden, toplam 2 tane pantograf vardır. Ve katener hattı, kullanılan araçların uzunluğuyla orantılı şekilde, kısım kısım boşluklara sahiptir. Bu sayede araçlar, hattın olmadığı kısımlara dahi çıksalar, en az 1 pantograftan, katener hattına bağlantılı olduğu için, asla enerjisiz kalmazlar. Ve bu sistemlerde; katener hatları kesik kesik olduğu için farklı noktalardan yük alır ve aynı nedenle yani boşlukları nedeniyle ayrı ayrı beslenirler. Bu olayın bir diğer avantajı ise yüklerin hatta katedeceği mesafenin düşüklüğü nedeniyle, iletkenin iç direncine bağlı yük ve gerilim kayıpları minimumdur. Bu nedenle diğer DC akımlı katenerlerin olduğu hatlar gibi gerilimi yükselterek, stabil tutmak için çok sayıda trafo gereksinimi yoktur. Ayrıca hattın parçalı yapısı, yaya ve araç hemzemin geçitlerini kurmayı kolaylaştırır. Lakin Hat parçalı olduğu için kısım kısım ayrılmış olan katener hatlarının beslenmesi için ayrı ayrı şebeke veya faz kurmak gerekir. Bu da bu sistemin kurulum ve inşaa maliyetlerini yükseltmektedir. Aynı zamanda kaçak akım kontrolü üst seviyededir. Bu olayda maliyete etki etmektedir. Şunu söylemeliyim. Ben Elektrik mühendisi değilim. Lakin bu olayı bir şekilde araştırmıştım. Eğer hatalı noktalarım varsa lütfen düzeltin. Düzeltin ki doğrusunu öğreneyim.
1
0
Konvansiyonel Demiryolu Hatlarımızın iyileştirilmesi neden göz ardı ediliyor?
In Standart Demiryolu Projeleri
Umut Can Yücelen
Raylı Sistem Yazarı
Raylı Sistem Yazarı
09 Ara 2023
Tam tersi Asıl Kanada veya Avustralyanın bu tarz bir YHT'ye ihtiyacı var. Devasa ülkeler ve yoğun nüfüslu bölgeleri hep bu ülkelerin zıt uçlarında toplanmış. Mesela Kanada için Vancovuer - Toronto arası bir YHT gerekir. Hem Kanadanın Bombardier gibi tecrübeli bir üreticisi var. Her Türlü demiryolu aracını da üretebilmekteler. Teknoloji açısından bir sorun olacağını düşünmüyorum Kanada için. Ayrıca bizim demiryollarımız, maalesef sinyalizasyonsuz, tek hat ve aşırı miktarda kurplara sahip olduğu için Diyabakırdan İzmir/Basmane 22 saat maalesef, Eğer bizim YHT inşaası yerine Konvansiyonel anahat demiryollarının rehabilitasyonuna para harcanmış olsaydı. Muhtemelen İzmir - Diyarbakır arası ekspres trenlerle max. 14 veya 15 saat sürerdi. Yani otobüs ile yakın. Trenler otobüse alternatif değildir. Özellikle hız konusunda, Lakin trenler daha rahat bir ulaşım sağlamaktadır. Çünkü bu tarz trenlerde hem koltuk arası mesafeler daha rahattır, hem tuvaletlere veya nispeten daha rahat olan kuşetli veya yataklı vagonlara sahiptir. Hem de içkisinden, kahvesine, ana yemeğinden aperatifine, abur-cuburundan kuruyemişine yiyecek - içecek seçeneği fazla olan Yemekli vagonları mevcuttur. Her ne kadar bugün mahvedilmiş olsa da, Ayrıca senin mevcut karayollarını boşaltmaya mecbursun. Çünkü trafik kazaları ve yoğunlukları maalesef gereğinden fazla, üstelik demiryolu ulaşımı ile senin ülke olarak taşımacılıktaki enerji sarfiyatın azalacak ve yük - yolcu her türlü taşımacılığının maliyeti düşecektir. Bunun için ise senin demiryollarının kapasitesini ve hızını arttırman gerekiyor. Bu iş YHT ile olacak türden bir iş değil. YHT; gerek işletim gerekse yapım maliyetleri nedeniyle çok pahalı bizim gibi ülkeler için. Ayrıca tren seferleri olarak maalesef YHT'de yetersiz. Çünkü o kadar yeni hat inşaa ettin, lakin sinyalizasyon sistemlerini hatların kapasitesine göre daha düşük miktarda sefer yapabilecek seviyede yaptın. İstanbul - Ankara arası YHT hattı, ingiltere veya başka bir ülkede olsaydı. Muhtemelen İstanbul - Ankara arasında tek yönde yarım saatte bir YHT seferi düzenlenir halde olurdu. Lakin İstanbul - Ankara arası tek yönlü sadece 12 sefer var. Ayrıca İstanbul gibi bir şehrin; Haydarpaşa ve Sirkeci gibi garları hala atıl vaziyette duruyor. Tren denilen taşıt, şehir merkezlerine girmedikçe hiçbir işe yaramaz. İster konvansiyonel tren olsun, İsterse YHT, o tren şehrin merkezine gelecek. Türkiyenin mevcut demiryolu politikaları maalesef acınacak haldedir. Atatürk'ün ölümünden sonra Devletin başına geçmiş ne kadar lider varsa, günü kurtarabilmek adına popülist çözümler önererek, demiryollarını atıl hale gelmesini sağlamıştır. Bugün ise maalesef demiryolları şirketi TCDD sürekli fahiş miktarlarda zarar etmekte, bunun nedeni ise sübvansiyonlardır. Elbette Demiryolları sübvanse edilmeli lakin kullanım oranları da arttırılmalıdır. Ve demiryolu hatları da verimli bir işletme yapılabilecek halde olmalıdır. İngiltere de ise durum farklıdır. İngiltere; dünyada demiryollarının ilk kez işletilmeye başladığı ülkedir. 1947 yılına kadar İngiliz Demiryolları, çok sayıda özel şirket tarafından, farklı ray açıklığı ve farklı özellikleri olan hatlar şeklinde işletiliyordu. 1947 yılında Churchill'in yerine başbakan olan LP'li Clemence Atlee döneminde, kötü durumda olan İngiliz Ekonomisini ve Sermaye sınıfını düzeltmek için Devletçi ekonomiye geçilmiştir. Bu amaçla pek çok Kalay ve Kömür madenleri, Tekstil fabrikaları ve Demiryolları kamulaştırılmıştır. Bu dönemde Britanya da ki Tüm demiryolu şirketleri kamulaştırılarak, standart hale getirilmiş ve British Railways kurulmuştur. British Railways; 1947 yılından, 1980lerin ortasına kadar faaliyet vermiştir. 1980lerin başında iktidarda olan CP'li Margaret Thatcher tarafından tren işletmeleri özelleştirilmiştir. Bugün Demiryolu ağlarının bakımından ve yeni hat yapımından British Railways'in devamı olan devlet şirketi Network Rail sorumludur. Yük taşımacılığı ise National Rail Service tarafından kamu - özel işbirliği ile yapılmaktadır. Yolcu taşımacılığı ise bölge bölge tamamen özel şirketler tarafından yapılmaktadır. Tren biletleri; kısmen devlet tarafından sübvanse ediliyor olsa da İngiliz halkı biletlerin yüksek fiyatlarından şikayet etmektedir. Bu arada İngiltere'de YHT; Dover - Londra/St. Pancrass garı arasındaki 150 km uzunluğundaki HS1 hattından ibarettir. Bu hattan yalnızca Paris, Brüksel, Zürih gibi uluslararası hatlar çalışmaktadır. Londra - Glassgow arasındaki HS2 hattının inşaası da henüz devam etmektedir.
2
0
Ulaşımpark filosundaki İtalyan üretimi Bredamenarinibus Avancity CNG Körüklü otobüsler hakkında
In Marmara Ulaşım Haberleri
Ulaşımpark filosundaki İtalyan üretimi Bredamenarinibus Avancity CNG Körüklü otobüsler hakkında
In Marmara Ulaşım Haberleri
Metrobüs hattının elektrikli hale getirilmesi
In İstanbul Ulaşım Haberleri
Konvansiyonel demiryolu hatlarında Hibrit motorlu lokomotiflerin kullanılması neden önemli?
In Standart Demiryolu Projeleri
Umut Can Yücelen
Raylı Sistem Yazarı
Raylı Sistem Yazarı
26 Eyl 2023
En İyi Cevap
Öncelikle bu hibrit lokomotif olayını bilmek gerekiyor. Körfez Ulaştırma tarafından alınan 7 adet Stadtler Dual Power lokomotif; Öncelikli olarak iyileştirilmiş, güçlendirilmiş ve uluslararası emisyon standartlarını karşılayabilen yeni nesil dizel motorlara sahiptir. Demiryollarında 3 tip Motorlu lokomotif kullanılmaktadır. Bunlar; Doğrudan Dizel Motorlu Lokomotifler(TCDD filosundaki kodu D ile başlayan lokomotifler): Bunlar dizel motorun sağladığı gücü doğrudan harekete çeviren sistem sahiptir. Klasik olarak raylarda ilerleyen bir kamyon gibi düşünebiliriz. Elekrifikasyonsuz hatlarda manevra lokomotifi olarak kullanılırlar. Lakin güçlü motorlarına rağmen, Üretilen gücün ve torkun, aktarma organlarında meydana gelen sürtünme dolayısıyla, çok düşük bir kısmı tekerlere geçer. Bu sebeple yüksek miktarlarda yakıt harcadığı için manevra dışında kullanılmazlar. Günümüzde TCDD, D kodlu manevra lokomotiflerini kullanımdan kaldırmıştır. Sadece bazı müzelerde görülebilirler. Dizel - Hidrolik Lokomotifler(TCDD kodu DH): Bunlarda ise Dizel motor ile sağlanan güç ve tork, Hidropnömatik sistemler ile tekerleklere aktarılır. Bu yol ile tork ve güç kaybı minimuma ulaşır. Lakin ivmelenmesi düşük olduğu için uzun yollarda vagon çektirilmez. Sadece manevra veya max. 20 kmlik mesafelerde vagon çektirmek için kullanılırlar. Dizel - Elektrik lokomotifler(TCDD kodu DE): Bunlarda Devasa bir dizel motor bulunur. (Ortalama 3500 - 4000 BG civarı güç ve ortalama 10000N/m tork üretirler) Bu dizel motorlar, bir jeneratöre bağlıdır. Bu yol ile elektrik üreterek, boji gruplarında bulunan Doğru Akım (DC) elektrik motorlarına enerji sağlarlar. Bu şekilde bu lokomotifler, dizel motor tarafından üretilen elektrik enerjisi ile hareket eder. Bu sayede minimum güç ve tork kaybı meydana gelir. Her türlü uzun yol yolcu ve yük trenini çekerler. Ancak yolcu vagonlarındaki ısıtma, soğutma, elekrik gibi aksanların çalışmasında kullanılamazlar. Çünkü bir batarya tertibatları yoktur. Bunun için trene, ayrıca bir jeneratör vagon eklenir. Türkiyedeki Tüm ağır lokomotifler bu düzendedir. Buna bahsettiğiniz Körfez Ulaştırma'nın filosundaki Stadtler Dual-Power ve TÜLOMSAŞ tarafından üretilen yeni nesil GE(General Electric) Powerhaul lokomotiflerde dahildir. Körfez Ulaştırma'nın filosundaki Stadtler Dual-Power lokomotifler için Niye Hibrit lokomotif tanımlaması kullanılıyor kısmına gelince, Bu lokomotiflerde Dizel motor mevcuttur ve Tıpkı diğer Dizel - Elektrik lokomotiflerde olduğu gibi kullanılmaktadır. Lakin Elektrifikasyona sahip hatlarda da kullanılmak üzere bir sistemleri de mevcuttur. Bu yol ile TCDD hatlarında bulunan mevcut 2,5 kVluk Alternatif Akıma (AC) sahip katener hatlarından, alınan elektrik enerjisi, konventörler yardımı ile DC akıma dönüştürülerek, Boji gruplarının elektrik motorlarına verilir. Bunu ayarlamak için çeşitli sistemleri mevcuttur. Bu konudaki daha ayrıntılı bilgileri TCDD personeli olan Elektrik veya Makine mühendislerinden veya Teknisyenlerinden alabilirsiniz. Hibrit (Melez) denilmesinin sebebi budur. Çünkü Hem katenersiz hatlarda, Hem de katenerli hatlarda kullanmak mümkündür.
2
0
Sakarya Ulaşım
In Marmara Ulaşım Haberleri
Umut Can Yücelen
Raylı Sistem Yazarı
Raylı Sistem Yazarı
24 Eyl 2023
Yok maalesef...
1
Sakarya Ulaşım
In Marmara Ulaşım Haberleri

Umut Can Yücelen

Raylı Sistem Yazarı
+4
Diğer Eylemler
bottom of page