Toplu ulaşımda ister kara aracı olsun ister raylı sistem, bu ifadeleri çokça duyarız. Peki ne ifade ediyor, gelin açıklayalım: Normal Hat: Her seferin hem başında hem de sonunda aracın sıraya girip kalkış zamanını beklediği, bu arada sürücünün (şoför veya makinist) birkaç dakika dahi olsa dinlenme olanağı bulabildiği hatlardır. Bu hatlar için sefer saat çizelgesi oluşturulabilir.
Ring hat: Gidiş ve dönüş yönü farklı olan, haritada gidiş-dönüş güzergahına baktığımızda halka benzeri bir şekil çizdiğini gördüğümüz hatlardır. Bunlar ikiye ayrılır:
Tek yönlü ring hat: Baş durağında aracın sıra ya da kalkış saati beklediği ve seferini halkayı tamamlayarak yine baş durağında sonlandıran, yola devam etmek için tekrar bekleyişe geçen hatlardır.
Çift yönlü ring hat: Baş durak ve son durak uygulaması olmayan, gün boyu dönüp duran hatlardır. Sadece günün son seferinde araç bir noktada durur ve yeni günün ilk seferinde buradan dönüp durmaya başlar.
Mekik hat: Gidiş ve dönüşte aynı caddelerden/sokaklardan geçen baş durağı ve son durağı aynı olan hatlardır. Bu tip hatlarda araçlar, bir noktadan sefere başlar ve bir yerden sonra U dönüşü yaparak ya da kavşaktan geri dönerek dönüşe geçer, baş durağında seferini tamamlar.