Projenin son durumu yarın(15-Eylül) kamugözü kanalında!
Proje hakkında bir kaç bilgi:
Sirkeci ile Yedikule arasındaki 7 kilometrelik tren yolu yaya trafiğine açılıyor. İki ray yolundan birini trenler diğerini de yayalar kullanabilecek. Bisiklet ve scooter ile bu tarihi hatta yolculuk yapılabilecek. Böylece 1872’de hizmete alınan hat tarihinde ilk kez yaya kullanımına açılmış olacak.
İstanbul'da ilk demiryolunun yapımına 1869’da başlanmıştı. Maksat İstanbul’u Avrupa’ya bağlamaktı. Projeye göre İstanbul’dan başlayan hat Edirne, Selanik, Filibe, Sofya, Niş ve Belgrad’tan geçerek Viyana’ya bağlanacaktı. Sadrazam Mehmet Rüştü Paşa, Topkapı Sarayı’nın bahçelerinden geçmesi gereken hatta, tarihi dokunun zarar görmesini istemediği için karşı çıkıyordu. Ancak Sultan Abdülaziz kararlıydı. Nihayet 1872’de hat tamamlandı ve Sirkeci’de bir gar yapılarak hat açıldı.
Hat Osmanlı İmparatorluğu’nun Avrupa’ya açılan kapısı oldu. Balkanlar’a ve oradan da Avrupa’ya ulaşımın başı ve sonu burasıydı. Ünlü Orient Express bu hat üzerinden İstanbul’a gelmişti. Agatha Christie yine bu hat ile İstanbul’a adım atmış, Pera’da hikâyeler yazmıştı. Askeri sevkler buradan yapılmış, nice ziyaretler ve muhacir göçleri bu hat ile İstanbul’a akmıştı. Hat en son Almanya’ya giden gurbetçilerin sembolüydü. Üstüne ayrılık türküleri yazılmış, şöhretli edebiyatçıların yazı ve şiirlerine de konu olmuştu. Yeşilçam’ın da vazgeçilmezlerindendi.
https://www.youtube.com/watch?v=crHcDywpg1o İstanbulPort ile birlikte ciddi bir trafik alacaktır.
İstanbul'un merkezinde böylesine değerli bir demiryolu hattı ve tren garı imkanı varken, kesinlikle bu imkan sonuna kadar kullanılmalı. Tren garı tekrar işler hale getirilmeli ve trenler bu gara tekrar girmeli. Ayrıca Halkalı üzerinden açılacak şube hattı ile Yeni Havalimanına ve oradaki YHT garına bağlantı sağlanabilir ve Sirkeci - İstanbul Havalimanı arasında Marmaray çalışabilir. Böylece Havalimanını kullanan insanlar, sadece Gayrettepe veya Kağıthanedeki M11'e bağlı kalmamış olurdu. Ayrıca Yeni Havalimanı YHT hattı üzerinden geçecek bazı Anadolu yönlü YHTler buraya gelebilirdi.
Ben bu projenin bu şekilde yapılmasına karşıyım. Gerekçelerini birkaç madde altında kısaca açıklamaya çalışacağım: 1) Bu proje sayesinde, ilerideki yıllarda hayata geçirilebilecek Sirkeci-Selanik ve Sirkeci-Sofya Yüksek Hızlı Tren seferlerinin yapılmasını ortadan kaldırmış olacak. 2) Bu proje yüzünden, Trakya bölgesinde üretilen gerek tarım mamullerinin gerekse sanayi ürünlerinin şehrin ana merkezlerinden biri olan Sirkeci'ye ulaşmasını ve Sirkeci'de boşaltılabilmesini ortadan kaldıracak.
3) Avrupa kıtasında, Sirkeci tren garı haricinde birden çok trenin parklanma ve bakım-onarımlarının yapılabileceği gardan mahrum kalınacak. 4) Çatalca-Halkalı hattı arasında yaşayıp Sirkeci bölgesinde çalışan kişilerin aktarma yapmadan yolculuk yapma imkânları bu proje sayesinde ortadan kalkmış olacak. 5) Sirkeci ile Avrupa şehirleri arasında rahatlıkla düzenlenebilecek Oto-tren seferlerinin de bu sayede yapılması ortadan kalkmış olacak.
Çözüm: Avrupa yakasındaki Yenikapı-Sirkeci demiryolu hattı yeniden çift hatta çıkarılmalı ve yolcu ve yük taşımacılık seferleri en kısa sürede yeniden yapılabilir hale getirilmeli. Benzer durum, Anadolu yakasındaki Haydarpaşa tren garı için de geçerlidir. Bu sayede, yukarıda işaret edilen sakıncaların ortadan kalkması sağlanabilir.