Beylikdüzü-Sefaköy hattı nerede sonlanmalı?
0%Yenikapı yönü (İBB haritaları)
0%Söğütlüçeşme yönü (Metrobüs aksı)
Bildiğiniz üzere Beylikdüzü hattının devamıyla ilgili bir belirsizlik var. İBB haritalarında Yenikapı yönüne gidiyor. Bununla birlikte yapımı planan İncirli-Söğütlüçeşme hattıyla birlikte düşünülürse metrobüs aksına yakın bir güzergah oluşuyor. Sizce İstanbul için bu hattın hangi şekilde devam etmesi daha yararlı olur? Oylayalım ve sebebini tartışalım.
Hatlar şu şekilde güncellenmeli:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1rQ24xZz7NTU-rEJX9UFwLDDe6sU&usp=sharing
Hatırladığım kadarıyla İncirli Söğütlüçeşme hattının boğaz geçişi M11 Gayrettepe-İST hattıyla ortak kullanabilecek şekilde planlanmıştı. O yüzden M2'nin kopuk parçası olan M20'nin karşı yakaya geçmesine gerek yok.
Önerinizin nedenini anlıyorum, Metrobüs'ü izlesin istediniz. Ancak sahada D100 karayolu boyunca doğrudan bir ulaşım isteği yok. Metrobüs otobüs ve minibüslerin ortak kullandığı yolu sırtlanmak için yapıldı ve günümüzde yolculukların çoğunluğu Beylikdüzü-Şirinevler, Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme, Edirnekapı-Mecidiyeköy gibi hattın bir parçasında yapılıyor. Metrobüsün uzak kaldığı konutsal ve merkezi semtlerden geçip erişimi kolaylaştıracak olan Tüyap-Beylikdüzü-Sefaköy(-İncirli-Yenikapı), İncirli-Söğütlüçeşme hatlarından sonra Metrobüs hattının İncirli-Mecidiyeköy arası dışında raylı sistemi olmayan bölge kalmayacak. Kaldı ki bu yavan aksın da kendi yarıçaplarının dışından aktarma amaçlı gelen yolcular nedeniyle oluştuğunu söyleyebiliriz. Marmaray ve Hızray'ın da yapılmasıyla İstanbul'da Metrobüs gibi hafif siklet bir ulaşım sistemini çalıştırmaya hiç bir gerek kalmayacak. Yegane önerim, geriye kalan altyapıyı yalnızca resmi araçların kullanabileceği bir servis yoluna dönüştürmek ve peronlar ile üst geçitlerinin düzenlenmesi. Onlarca şerit trafik arasından milyonlarca insanı her gün birkaç metrelik üst geçitlerden geçmeye zorlanması cambazlıktır - Atıl hatta lastik kılavuzlu LRT otobüs gibi saçmalıklardan kaçınılmalıdır.
Söğütlüçeşme-Bakırköy aksında ayrı bir hat olmalıdır. Söğütlüçeşme-Beylikdüzü güzergahını tek bir hatla beslemek pek mümkün değil.
Bence bu hattı Yenikapıdan çıkışlı yapmaya gerek yok..Çünkü;
-Atatürk Havalimanı ve Fuar alanı artık işlevsel değil
-keza Yenibosna,Ataköy,İncirli..bölgeleri açılmış,açılacak,açılmayaa yakın metro hatlarıyla oldukça rahatlacaktır zaten
-Daha önce M1 a nın AHL den sonra Sefaköye uzaltılması gündeme gelmiş ancak pist altı tünel riskli olacağı için vageçilmişti.
-Şimdi maalesef böyle bir risk kalmadığından;
-Bu planlanan hat M1 a nın devamı olarak yapılabilir..
Hem projede ciddi bir tasarruf sağlanır hemde Yeni bosnadadan sonra nerdeyse boş giden M1 a hattına katkıda bulunur.
Yalnız bu durumda araçların olası talep artışına göre güncellenmeside gerekli olacaktır.
ÇOBANÇEŞME M9 SEFAKÖY FLORYA K.ÇEKMECE MARMARAY AVCILAR MERKEZCİHANGİR M.KEMALPAŞA METROBÜS İSTİKAMETİNE PARALEL TÜYABA KADAR
Yukarıda herbiri birbirinden değerli ve makul çok sayıda yorum okudum.
Ancak yukarıda da değinilen 2024-26 yatırım planı hiç bir şekilde yeni metro yapımına olanak tanımıyor. Bu nedenle şu soru aklıma geliyor:
Durum böyle ise yani yeni raylı sistem yapımına yatırım planı izin vermeyecek ise biz neyi tartışıyoruz?
Aslında hattın M4 hattı gibi D100 güzergahını takip etmesi en sağlıklısı olacaktır. M2 hattının Yenikapı - Sefaköy aksını takip etmesi, M20'nin de D100 güzergahından Gayrettepe'ye ulaşması ve Büyük İstanbul Tüneli ile Söğütlüçeşme'ye ulaşması benim tercihimdir.
bu hat Sefaköy'den değil kesinlikle M1 Atatürk Havalimanı durağına entegre edilerek oradan başlatılmalı...Bu durağın üzerinde çok büyük atıl beton atılmış düz bir arazide var orasıda İETT nin ana terminal duraklarından birine dönüştürülmeli raylı ulaşıma dezavantajlı bölgelerden buraya İETT ile ulaşım sağlanıp hem M1 hem de M20 ye entegrasyon sağlanmalı...
Anket güncellendi
Bir şeyi unutuyoruz yenikapı en az 4 hattın kavşak noktası ve aynı kavşak bu kadar metro yükünü taşıyamayacağı için hattın kazlıçeşme de bitmesi daha mantıklı.Yenikapı hem sirkeci hem taksim hem marmaray hem avrupa yakası sahil metrosunun yükünü çekmesi zor görünüyor
Hükumet yine fren yapacak gibi
2024-2026 Dönemi Yatırım Programı Hazırlama Rehberi
file:///C:/Users/1218741/Downloads/2024-2026%20D%C3%B6nemi%20Yat%C4%B1r%C4%B1m%20Program%C4%B1%20Haz%C4%B1rlama%20Rehberi.pdf
Sayfa 10
12. Acil ve çok zorunlu haller dışında yatırım programına çok yıllı yeni proje alınmayacaktır. Getirilen bu sınırlamaya yatırım programı uygulama sürecinde de devam edilecektir. Yıllık proje tekliflerinin yatırım programına alınmasında azami ölçüde seçici olunacak, mevcut varlıkların ömrünü uzatan yatırımlara (bakım-onarım, yenileme vb.) ağırlık verilecektir
Neden diye soracaklar olabilir:
2024-2026 dönemi yatırım teklifleri 2024 yılı fiyatlarıyla hazırlanacaktır. 2024 yılı kur değerleri, gösterge niteliğinde olmak üzere, yıllık ortalama 1 ABD Doları = 36,7943TL olarak kullanılacaktır
Bahsettiginiz bakanlik haritasini paylasir misiniz? Benim buldugum haritadaki hat Yenikapi'da sonlaniyor: https://aygm.uab.gov.tr/uploads/pages/kentici-rayli-sistemler-daire-baskanliklari/yenikapi.pdf Sonucta bu hat IBB versiyonunda da muhtemelen Bakanlik versiyonunda da Incirli'den geciyor görünüyor. Incirli'de artik 2 katli olan Büyük Istanbul Tüneli'ne (kisaca BIT diyelim), M1a ve M3'e aktarma vermesi metrobüs yükünü dagitmada cok etkili olacaktir. Ayrica böyle olunca Yenikapi mi Kazlicesme mi tartismasina cok da gerek kalmayacaktir. Kazlicesme'ye vardigi versiyonda Beylikdüzü'nden gelip M2'yle Mecidiyeköy Taksim arasi bölgeye gitmek isteye kisiler Kazlicesme'den Yenikapi'ya Marmaray'la gidip oradan aktarma yapmak yerine (Incirli, Kazlicesme, Yenikapi aktarmalari sonrasi) Incirli'den Büyük Istanbul tüneli araciligiyla direk Mecidiyeköy'e ulasacaklar. Anadolu yakasina gidecekler icin de zaten farketmeyecektir. Bunun ötesinde Ergün Bey'in dedigi gibi Yenikapi'da arkeolojik buluntu ihtimali yüksekse orayi zorlamanin cok bir anlami yok. Belki su soru sorulabilir, ya da zaten sorulmus: Bu hat direkt Incirli'den Sögütlucesme'ye mi uzatilmali? Yani BIT'e mi baglanmali ? Bence hayir. Avrupa yakasinda Marmaray'a erisiyor olmasi daha önemli. Sögütlücesme'ye uzadigi versiyonda tarihi yarimadaya metro üzerinden ulasmak sadece M2 ile Mecidiyeköy-Vezneciler güzergahini takip ederek mümkün olacak. Tramvay ile Cevizlibag'dan tarihi yarimadaya ulasmaktansa Kazlicesme'den Marmaray ya da T6'yla ulasmak daha rahat olacaktir. Baska önemli bir detay ise bu proje yukaridaki linke göre 2019'da KYP'ye girmis, ihalesi bekleniyor. Gerci sonradan Kazlicesme'de sonlandirilma karari alinmis olabilir, cok önemi yok. Bir an önce plandaki haliyle yapimina baslanmasini arzu ediyoruz.
Beylikdüzü - İncirli arası yeterli , sonrasinda zaten İncirli - Söğütlüçeşme hattı ile birlikte tüm metrobus güzergahından metro geçmiş oluyor
Marmaray projesi Yenikapı'daki arkeolojik çalışmalar sebebiyle sekteye uğramıştı. Bakanlık Yenikapı'ya bir daha kazma vurmak istemiyor. Kazlıçeşme'de yer müsait otoparkın olduğu yer şantiye alanına dönüşebilir ve buradan TBM kazısı başlatılabilir. Yenikapı gibi kesişim bölgesi olmasa da Marmaray ve T6 bağlantısı hasebiyle M20 aksını besleyecek ve aktarma alacaktır diye düşünüyorum.
Sefaköy-İncirli-Yenikapı şeklinde gitmeli.
UAB zaten Marmaray'ı ara aktarma olarak kullanmaya bayılıyor. M11'i Küçükçekmece'ye veya AHL'ye uzatmayarak halkı Marmaray'la aktarma yapmaya itiyor. Aynı durumu Kazlıçeşme'de de planladıklarını düşünüyorum. Orada bitmesi durumunda T6 hattı hariç hiçbir aktarma olmaz, anlamsız olur.
Açıkçası TÜYAP-Hacıosman şeklinde tek bir hat olarak işletilmesi taraftarıyım. TÜYAP-Sefaköy 18,5 km, Sefaköy-İncirli 14 km, Yenikapı-Hacıosman 23,5 km toplamda yaklaşık 56 kilometre yapıyor. Bu hat İstanbul'un Avrupa Ana Omurgasını oluşturacak. Planlanan ve inşa halindeki bütün raylı sistemler tamamlanınca 16 durakta farklı hatlara aktarma verecek;
-Beylikdüzü'nde M34 Hızray ve İhlas-Hadımköy metrosuna,
-Saadetdere'de M7'ye,
-Avcılar Merkez'de Avcılar Sahil fünikülerine,
-Küçükçekmece ve Yenikapı'da Marmaray'a,
-Çobançeşme'de M9'a,
-İncirli'de M1, M3 ve İncirli-Söğütlüçeşme metrosuna,
-Vezneciler'de Vezneciler-Fenertepe metrosuna ve T1'e,
-Haliç'te T5'e,
-Şişhane'de F2 ve T2'ye,
-Taksim'de T2'ye, F1'e ve Taksim-Okmeydanı hattına,
-Şişli-Mecidiyeköy'de M7'ye,
-Gayrettepe'de M11 ve İncirli-Söğütlüçeşme metrosuna,
-Levent'te M6'ya,
-4. Levent'te M34 Hızray'a,
-İTÜ Ayazağa'da İstinye fünikülerine ve Ayazağa-Kağıthane metrosuna,
-Sanayi Mahallesi'nde şube hattına aktarma imkanı sağlayacak.
Kısacası bu hat tam anlamıyla aktarma canavarı olacak.