Sevgili arkadaşlar, size bir konuda sorum olacaktı.
Şimdi malum, mevcut metrobüs hattının kapasite arttırımı ile ilgili bir ton proje ve geliştirme önerisi dolaşıyor. Bununla ilgili olarak 25m uzunluktaki çift körüklü AKIA ve 21,5m uzunluktaki Otokar marka metrobüs alımları yapıldı ve hala alımlar devam ediyor. Ancak aklımda bazı sorular var bu konu ile ilgili.
Mevcut dizel motorlu araçlar, her ne kadar, günün her saati sonuna kadar dolu bir şekilde yolcu taşıyor olsa bile, bu haliyle ne kadar ekonomik?
Ayrıca bu hat, tıpkı eskiden troleybüslerde olduğu gibi elektrikli hale getirilemez mi? Yani havai hattan gelecek enerji ile çalışabilmesi mümkün değil mi?
Eğer bu hale getirilecekse gerek yapılacak havai hatlar, gerek bunların trafo ve elektrik sistemleri, gerekse alınacak veya dönüştürülecek araçlar nedeniyle maliyeti artacaktır haliyle, Ama bundan dolayı oluşacak fatura astarı yüzünden pahalıya geldiği için mi İBB tarafından vazgeçildi veya uygulanmadı?
Bir de Boğaz köprüsü geçişi söz konusu, peki bu durumu aşmak için kısa menzilli bataryalı araçlar kullanmak mümkün değil mi? Yani havai hat Tüyap - Zincirlikuyu ve Boğaz köprüsü - Söğütlüçeşme arasında kurulduktan sonra, Tıpkı Konya tramvayı gibi belirli bir mesafede havai hat kullanmadan batarya kullanarak metrobüs araçlarının ilerlemesini sağlamak mümkün değil mi?
Bildiğim kadarıyla İBB başkanı sayın Ekrem İmamoğlu, söylediğine göre yapılacak; M7 Kabataş - Mahmutbey - Esenyurt metrosu uzatması ve M20 Sefaköy - TÜYAP metro projesi ile metrobüs hattının yükünün azaltılması sağlananarak ulaşımı rahatlatmayı planlıyor. Lakin gerek M7 ve gerek M20 metro projeleri; tamamı yer altında olacak şekilde planlanmasından dolayı, inşaa süreçlerinin haliyle uzun sürecek olması nedeniyle kısa ve orta vadede Metrobüs hattının kapasite arttırımı için bir projesi var mı?
Keşke troleybüse dönüştürseler ama dönüştürmüyorlar. Metrobüs hattı için çözüm önerileri tartışılıyordu ve aralarında troleybüs fikri de vardı fakat bu çözüm yolu yerine yüksek kapasiteli yeni yüksek kapasiteli metrobüsler almayı seçtiler. Aşağıda fotoğrafını attığım model Solaris Trollino 24 (18 ve 12 metresi de var.), 2 akstan 4 elektrik motoruna sahip, böyle bir makinenin metrobüs rampalarında gram zorlanacağını düşünmüyorum, ayrıca uzun vadede hem ekonomik hem de çevreci bir yatırım olabilirdi. Ayrıca bu araçlara talebe göre batarya eklenebiliyor, yolun belli bir kesimini katanersiz gidebiliyor, yani Boğaz geçiş kısımlarında da kullanılabilirler.