New York'ta bir kaç yıl önce bir pilot uygulama devreye alınmıştı. İlk olarak S ve L metro hatlarındaki vagonlardan tüm koltuklar kaldırılmıştı.
MTA başkanı, New York City'nin kötüleşen metro sistemiyle mücadele etme planının bir parçası olarak bu çözümün üretildiğini söylemişti. 'Sadece ayakta gidilebilen' vagonlar sayesinde kapasitenin artacağını belirtmişti.
Aynı şekilde Londra'da da konu gündeme gelmiş ve Ekonomik İşler Enstitüsü tarafından bir plan hazırlanmıştı.
Plana göre, yeni 'ekonomi sınıfı' vagonlardaki yolcular standart sınıftaki yolculara göre yüzde 20'ye kadar daha az ödeyecek ama koltuksuz vagonlarda yolculuk yapacaklardı.
İstanbul'un metro ve banliyö sistemlerinde vagonların sabah ve akşam saatlerinde yetersiz kaldığı malumunuz.
Sizce metro setlerdaki bazı vagonlar 'Sadece ayakta gidilebilen' koltuksuz vagonlara dönüştürülse yeni setler alınıncaya kadar geçici de olsa rahatlama sağlar mı?
(Örneğin 8 setli bir trenin ortadaki 4 vagonu koltuksuz, uçlardaki vagonlar koltuklu)
Birileri makam araçlarında tek kişi için milyonlarca lira harcarken halka koltuğu bile olmayan, havasız ve hastalık yuvası toplu taşıma araçlarının dayatılmasını düşünmek yanlış. Kesinlikle olmamalı. Seferler artsın, birileri daha az yesin.
Koltukların tamamen kaldırılması hasta/yaşlı yolcular için sorun olabilir, o yüzden tamamen kaldırılması bence doğru olmaz. Ancak, M1 hattında kullanılan (ABB) araçların koltukları vagon içerisinde ciddi anlamda fazla yer kaplıyor. Diğer metro hatlarında kullanılan araçlar gibi bu araçların koltukları da keşke cama paralel ve yan yana olsa. O şekilde kapasite büyük oranda artmış olur.
Umarım bu düşüncelerimiz yetkili makamlar tarafından görülür ve ona göre yapıcı/kalıcı tedbirler alınır.
Toplu taşımada amaç sadece bir yerden bir yere ulaştırmak değil aynı zamanda en konforlu şekilde ulaştırmaktır. Toplu ulaşım özel araç kullanımını teşvik edici olmamalıdır. Sefer sıklığının ve hat sayısının artmasını savunmamız gerekir, koltukları kaldırmayı değil. Başka ülkelerin her yaptığı doğru değil. Yurt dışından gelen yabancıların yeniliğini temizliğini, fiziksel özelliklerini ve işletmesini bependiği ve taktir ettiği bir metro ulaşım ağımız var. Bunun işletme ve konfor standartlarını daha da yükseltmek üzerine kafa yormak daha yerinde olur.
Koltuksuz vagonlara talep olmayacaktir. Ilk basta gencler ve fazla istasyon gitmeyecek kimseler kullanir gibi gözükse de her frenleme ve viraj dönüsünde kimse saga sola sarilmak istemeyecek, herkes 2 durak bile olsa oturup sakince telefondan mesajlarini kontrol etmek isteyecektir. Koltuklar ayrica bir cesit psikolojik güvenlik sagliyor, her halükarda ayakta dururken sagdan soldan arkadan önden gecen ve yaslananlara dikkat etmek gerekiyor. Otururken bu dikkatin cok fazla olmasina gerek olmuyor. Bunun yaninda ayakta dururken tansiyonu düsen, bayilan, istifra eden, soka giren kimselerin 2 dakika da olsa hemen yakindaki bir koltuga oturabilmesi ya da mümkünse 2 koltuk üzerine uzanabilmesi gerekiyor. Ayrica koltuklu/koltuksuz vagonlar icin farkli fiyat uygulamasi biraz toplu tasimada Ryanair mantalitesini andiriyor. Basta sanki cözüm gibi dursa aslinda toplu tasima ilkesine aykiri. Yeni setler alininca da zaten koltuklar muhtemelen geri gelmeyecek, halkin buna alismasi beklenecek, sonucta fazla yolcu tasiyabilme adina kalite düsecektir. Sonucta toplu tasima bir kamu hizmetidir ve burada belli bir standard gözetilmeli ve bundan taviz verilmemelidir.
Singapur'da yıllardır olan bir şey bu. Bizzat defalarca kullandım. Yalnız hayal edildiği gibi tamamen çıplak kalan vagonlar olmuyor:
Her kapının hemen girişinde yaşlı, hamile vs. insanlar için birkaç koltuk oluyor.
Her vagonun koltukları sökülmüyor. 5 vagonlu setin mesela 2 vagonunda sökülüyor.
Koltuk sökülen vagonlarda fazladan tutanaklar yapılıyor.
Bence son derece makul bir uygulama. Trene hiç binememek ya da izdihamdan seferlerin aksaması mı? Yoksa ayakta gitmek mi? Tabi ki büyük çoğunluk ikinciyi seçer.
Hepsine yapamayız. Yaşlı, hamile ve diğer öncelikli yolcular için araçların bir kısmında koltuklar kalmalı. Belki istasyonlardaki led göstergelerde koltuklu vagon olarak belirtilebilir.
Fakat yolcuların hiç kabul edeceğini zannetmiyorum. Yapılırsa insanlar doğal olarak hayvan taşıma dorsesindeymiş gibi hissedecekler😅
Sadece ayakta gidilebilen vagonlar yüzünden koltukların olduğu vagonlara bizim yurdum insanımız piranha sürüsü gibi saldırır. 😂😂
İki örnek vereceğim:
Birincisi, metrobüs hattına binen yolcuların davranışlarının gözlenmesi, bu yönde bize sağlıklı bir fikir verebilir.
İkinci örnek de 500 T otobüsleri.
İkisinin de ortak özelliği, yolcularının piranha sürüsü misali hücum etmesi... 😂😂
Koltuk kapmak için inenlere müsaade etmeme yürürlükten kalkar böylece.
M1 de 1 vagon hariç hepsinden koltuk kaldırılmalı, en azından hat kapasitesi artmasıya kadar çünkü kapasitesinin çok üstünde bu hat koltuktan gereksiz hacim kaplıyor