İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Finansman Şube Müdürü Neslihan Vural, İgdaş'ın 10 milyar dolar değerlemeyle halka arzını planladıklarını söyledi. Vural otopark şirketi İspark’ın, su şirketi Hamidiye’nin ve ucuz ekmek üreticisi Halk Ekmek’in de satış için potansiyel varlıklar arasında olduğunu belirtti.
İBB Mali Hizmetler Daire Başkanı Neslihan Vural, belediye meclisinde CHP’nin çoğunluğu elde etmesinin, İgdaş’ın halka arzı da dahil olmak üzere fonlama sağlama planlarında ilerlemeye imkan tanıdığını söyledi.
İgdaş’ın halka arz planı ilk olarak 2010’larda gündeme gelmiş ancak hayata geçememişti. Daha yüksek doğalgaz tarifesinin onaylanması durumunda İgdaş’ın 10 milyar dolara kadar değerleme yakalayabileceğini söyleyen Vural, İgdaş’taki İBB hissesini yüzde 90’ı aşkın seviyeden yüzde 20’nin altında bir seviyeye indirmeyi hedefleyeceklerini kaydetti. İgdaş 2022’de 35,8 milyar lira (1,1 milyar dolar) gelir elde etti.
Vural “Bir finans insanı olarak özelleştirmeden yanayım. Belediyenin nihayetinde sadece belediye işlerine geri dönmesi gerektiğini düşünüyorum” diye konuştu.
İBB Meclisi’nin halka arz izninin hala geçerli olduğunu belirten Vural, yatırım bankalarını yetkilendirme aşamasından önce yapılması gereken bazı çalışmalar olduğunu ve bunlar arasında şirket ana sözleşmesinin yeniden düzenlenmesinin de olduğunu ifade etti.
İGDAŞ'ın ardından İspark mı?
Vural otopark şirketi İspark’ın, su şirketi Hamidiye’nin ve ucuz ekmek üreticisi Halk Ekmek’in de satış için potansiyel varlıklar arasında olduğunu belirtti. Vural İgdaş’ın ardından sıranın İspark’a gelebileceğini, ancak bunun henüz masada olmadığını söyledi.
16 milyon kişiye ev sahipliği yapan İstanbul Türkiye ekonomisinin üçte birini oluşturuyor. Şehirde fonlamaya ihtiyaç duyan bir dizi proje bulunuyor. Vural, bu projeler arasında atık kaynaklı enerji santrali, yeni ve tamamlanmamış metro hatları ve mevcut taksi filosunu yüzde 50 büyütecek 10 bin yeni taksi projesinin bulunduğunu söyledi.
Vural “Tüm projelerimiz yeşil veya ESG bağlantılı. Bu yüzden finansman mevcut olacak” değerlendirmesini yaptı.
İBB bu yıl 1,1 milyar dolarlık finansman sağlamayı planlıyor
Vural, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in kasım ayında çıkılan 715 milyon dolarlık İBB yeşil tahvil ihracını onayladığını ve aralarında 925 milyon dolarlık kredi hattının da olduğu dört metro projesi finansmanının onaylanmasının beklendiğini belirtti.
Vural, İBB’nin bu yıl sermaye piyasaları ve EBRD gibi uluslararası finans kuruluşlarından 1 milyar euroluk (1,1 milyar dolar) finansman sağlamayı hedeflediğini duyurdu.
ESG tahvil satışları, yeşil kira sertifikaları, yeşil ve mavi tahvilllerinin yanı sıra İBB 225 milyon dolarlık bir kaynağı da yurtdışından borçlanacak. Vural bunun için Bank of America ve BancTrust Investment Bank’in kurduğu bir SPV’nin tahvil satacağını ve gelen kaynağı İBB’ye borç olarak vereceğini söyledi.
Berbat bir fikir. Kamu kurumları özelleştirilmemeli; aksine kamulaştırılmalı. Otopark fiyatlarını daha özgürce arttırabilmeleri adına bir tek İspark'ı destekleyebilirim.
On milyar dolar değerleme olursa %90 hisse sahipliği %20 ye çekilecek bu da 7 milyar dolara yakın sıcak para girişi demek. Sıcak paranın etkisi 5 senede 2 katını geçer. Aslında 14 15 milyar dolar gibi bir ekonomik büyüklük 5 sene için oluşturulabilir. Bu da beş sene içinde 300 km üzerinde ağır metro yapilabilmesine imkan tanır. Tabi igdaş dan elde edilen 5 senelik 5.5 milyar dolarlık gelirde 1 milyara inecek. Bu da gelirleri azaltacağından cari hizmet ve yatırımlar için yavaşlama olacaktır.
Bir gruba peşkeş çekilmeyecekse, halka arzı desteklerim. Merhum Kadir Bey de İGDAŞ satışına güvenerek 6 metro hattına başlamıştı. Sonrası malum 8 senede ikisi; biri bakanlık bir diğeri yarım bir şekilde belediye tarafından açıldı.
Bunlar sanırım metro ivmesini kaybetmemek için özkaynak elde etme çalışmaları.
ibb nin aciliyeti olan metro yatırımlarına sadece yurt dışı kredi yetmeyeceğinden ispark ve halk ekmeğin değeri düşük olduğu için mantıksız ama igdaşın çok fazla değer getirmesi bakımından halka açılması en mantıklı olanı.yüzde 20 belediyenin payı kalsa yeterli.Yüzde 80 halka açılınca oradan gelen para ile maliye bakanlığının para sıkıntısından onay vermediği kısımlar yapım ihalesine çıkılabilir.1.1 milyar dolar kar etmiş bir kurumu mu halka açmak öenmli yoksa 3 milyon dolar kar eden bir halk ekmek mi halka açılmalı yoksa igdaş mı asıl mesele bu
İGDAŞ Halka Arzedilmeli mi?
Evet, iyi olur, belediye kaynak elde eder
Hayır, belediyenin iştiraki olarak kalmalı
Belki bu forumdaki değerli üyeler için dediklerim saçma olabilir ama özelleştirmenin fayda değil, zarar getirdğini düşünen kişilerden biriyim, bence bu özelleştirme yapılmamalı, belediyenin kendine ait bölümleri bozulmamalıdır.