Haziran gibi projenin lansmanı yapıldı ve ÇED için başvuruldu. Bu yazıyı proje tanıtım dosyasına göre yazıyorum. Şu noktadan sonra projede herhalde büyük değişiklikler yapılmaz.
Mevcut haliyle 51,5 km olan raylı sistemlerin üzerine 18 km'lik yeni bir hat daha yapılacak. 20 istasyondan oluşan bu hat Sarısu otobüs depo/Tünektepe teleferik istasyonunun yakınından başlayıp önce Akdeniz Bulvarı, sonra Atatürk Bulvarı'nı takip ederek şehir merkezine gelecek. Stadyum önünden yeraltına girip şehir merkezindeki istasyonlara uğrayarak Kızılırmak Caddesi'nde yeniden yeryüzüne çıkacak. Buradan sonra caddeyi takip edip 3. Etap Raylı Sistem'e bağlanacak. Ayrıca proje kapsamında 6 adet battı-çıktı yapılacak, Antalyaspor-Falez kavşekları arasında yol yeraltına alınacak.
İstasyonlar (İsimleri tam belli mi bilmiyorum):
Kadınlar Plajı: Otobüs duraklarının yakınında tek hat şeklinde olacak. İstasyon yolun kenarında olacak.
Sarısu: Limana giden kavşağın bitişiğinde,orta peron. Buradan ayrılan bir hat depo alanına gidecek.
Liman: Petrol depolarının önündeki üstgeçidin yanında orta peron
Serbest Bölge: İnşaatı devam eden "Şehrin silüetini bozacak" binanın (Fenix Center) önündeki üstgeçidin yanında orta peron
Akdeniz Bulvarı: Atatürk Bulvarı üzerinde, bulvarın başladığı kavşağın yanında orta peron
Konyaaltı: Boğaçayı Caddesi'nin Atatürk Bulvarı'nı kestiği yerde şaşırtmalı peron. Buraya battı-çıktı yapılacak.
Boğaçay: Köprünün üzerinde orta peron. Tramvay mevcut köprü üzerine yapılacak (yani yol 2 şeride düşecek), istasyon köprüler arasına konulacak çelik platform üzerinde olacak.
Gürsu: 353. sokak kesişiminde şaşırtmalı peron, battı-çıktı yapılacak.
Altınkum: Gazi Mustafa Kemal Bulv. kesişiminde şaşırtmalı peron, battı-çıktı yapılacak.
Konyaaltı Belediyesi:Orta peron. Konyaaltı Belediyesi'ne giden yolun yanında. Üst geçitli olacak.
Tıp Merkezi: Öğretmenler Caddesi'nin bağlandığı kavşakta (Carrefour market olan). Şaşırtmalı peron, yine battı-çıktı var.
İl Sağlık Müdürlüğü: Eskiden İl Sağlık Müdürlüğü'nün olduğu kavşakta. Şaşırtmalı peron, battı-çıktı yapılacak.
AVM: Migros AVM'nin önünde orta peron, üstgeçit olacak. Buradan sonra hat altgeçide girecek, mevcut altgeçit kullanılacak ama yol daraltılmayacak, mevcu altgeçit çok geniş zaten.
Stadyum: Stadyumun önünde yeraltında. Buradan sonra ayrılan bir ray 3. Etap'a bağlanacak. Diğer raylar daha derine ilerleyip bir sonraki istasyona gidecek.
Meltem-Defterdarlık: Meltem Bulvarı yanındaki, Eğitim Araştırma Hastanesi'ne yakın olan parkta, yeraltında olacak.
Güllük: Güllük'teki Aydın Kanza Parkı'nda yeraltında olacak.
Muratpaşa Cami: Muratpaşa Cami'nin yanında, Şarampol Caddesi'nin hemen dibinde yeraltında. Mevcut Muratpaşa istasyonuna yürüme mesafesinde olacak.
Büyükşehir Belediyesi: Andızlı Mezarlığı'nın otopark alanına yapılacak. 5. Etap (Lara hattı) için inşa edilirken rezerv bırakılacak. 5. Etap ile doğrudan aktarma bulunacak. Buradan sonra hat Kızılırmak Caddesi'nde yeryüzüne geri çıkacak.
Yeşilırmak: Köroğlu Blv./Karacaoğlan Cd. kesişimindeki kavşakta şaşırtmalı peron. Battı-çıktı olacak.
Kepez Belediyesi: Gazi Blv. kesişiminde şaşırtmalı peron. Buradan sonra hat mevcut 3. etap raylı sisteme bağlanıyor.
Bütün istasyonlar aç-kapa, derin tüneller ise NATM tekniği ile inşa edilecek.
Proje kapsamında istasyonlara bağlananlar dışında üstgeçitler de inşa edilecek.
Tüm inşaatlar 423.455.000 dolar, araç alımları için de 184.500.000 dolar maliyet biçilmiş.
ÇED raporu: https://eced.csb.gov.tr/jsp/ek1/45629
Nüfusu 3 milyona dayanan ve her yıl milyonlarca turisti ağırlayan Türkiye'nin 5. büyük şehrinin hala tramvay yapmakta ısrarcı olması trajikomik ve vizyonsuzluğun simgesi. Mevcut tramvay hatlarının trafiğe çare olmadığı ve oldukça yavaş kaldığı aşikardır. Tramvayın orta refüjden gideceği göz önünde bulundurulduğunda belirli yerlerde şerit daralmaları olması kaçınılmaz, bu da trafiği çözmek bir yana dursun daha da kötü hala getirecek. Ayrıca ÇED raporunda tramvayın ortalama hızı 30-35 km/sa arası olarak gösterilmiş, yani trafiğin yoğun olduğu saatler hariç otobüsten bile yavaş giden bir hat. Metro standardında yapılamasa bile bu hat en azından Ankaray tarzı bir hafif raylı sisteme dönüştürülmeli ve tamamen yer altından gitmelidir, bu şekilde hem trafik olumsuz etkilenmez hem de hattın kullanım oranı artar, nitekim kimse otobüsle veya arabasıyla daha kısa sürede gittiği mesafeyi tramvayla daha uzun sürede gitmek istemez.