Mansur Yavaş'ın en son Ulus Hali açılışında tekrarladığı bu projeyle iligli fikirlerinizi merak ediyorum. Trafiğin altına almak yukarda kalanın meydan olması mı demek gerçekten.Altta akıp giden araç trafiği bir noktada gün yüzüne çıkacak ve çıktığı yerlerde yine dar kaldırımlar, geniş araba yolları gürültü ve kaos olacak. Bu fikirler trafik altyapısıyla ilgili makul fikirler olmadığı gibi, maksadına da uymayan bir biçimde üstünde bıraktığı alan da meydan olmaktan uzak olacak. Zira oraya usturupluca ulaşması planlanması gereken araç trafiği yerin altına alındığında yukarda bir bakıma bağlamından kopartılmış, hayat damarı kesilmiş bir yaya bölgesi kalacak. Buna ayrılacak dev bütçeyle çok daha manalı işler yapılabilecekken neden trafikle ilgili yapılacaklarda ilk akla gelen uçuk kaçık alt geçitler üst geçirler oluyor. İnanılmaz büyüklükte paralar bu projeler için harcanıyor ve gerçekten ne kadar mantıklı olduğu ne kadar işlevsel olduğu ne kadar geçerli olduğu zerre tartışılmıyor..Üstelik bunlar Melih Gökçek'in çöp oyuncaklarından farklı olarak bir gün bozulması düzeltilmesi gerektiğinde de çok büyük bütçelere ihtiyaç duyacak yanlış uygulamalar. Bu yanlış ve pahalı uygulamaların devamlı uygulanmaya devam edebiliyo olması beni kente de ülkedeki zihniyete de dair umutsuz bırakıyor.
top of page
bottom of page
2018'de Mustafa Tuna döneminde çok eski bir proje diye paylaşılan animasyon videosu Projenin ibret uyandırıcı yanlışlığını çok net gösteriyor. Kızılaya 1km mesafedeki Opera Meydanından Kızılay'a doğru 10 şeritli bir otoyol çıkıyor tünelin içinden. Bu ciddiyetsiz projeleri böyle animasyonlarla paylaşmaya utanılması gerekiyor aslında. Şehircilik çalışmalarının düz dünyacılığı gibi bir şey bu animasyon O kadar mesnetsiz ve ciddiyetsiz.
Ankara'da Kizilay, Bakanliklar, Akay kavsaklari yer altina alindiktan sonra yayalar icin hic bir kazanim olmadigi gibi Ankara'nin ortasi otobana dönmüstü. Sehirda yayalarin zor erisecegi adaciklar yaratmisti. Ankara'nin hastalik gibi her kavsaga "batti-cikti" yapma projesi 2000'lerin basinda o dönemin kötü yönetim uygulamalarindan biriydi. Halbuki yapilmasi gereken sehrin tarihi kisimlarindaki bu ana arterlerin ortasina cadde tramvayi koyup, kaldirimlari genisletmek, sik trafik lambali yaya gecitleri ve bölgesel ücretli giris düzenekleri ile arac trafigini baskilamak olmali.
İstanbulda da Maltepe'de yer altına alındı ve işe yaradı sanırsam ama eğer altgecidin bittiği yerde trafik baslicaksa onun yerine yine tünel kazıp hafif metro sistemi yapılabilir, biraz alttan gider yeri gelince yukarı çıkar vs daha iyi olur. Ankara gibi yoğun yerlerde trafik yayalaştırilmali yoksa trafik bitmez heryere raylı sistem lazım 🙏